تبلیغات
به روز نامه الكترونیكی درد نیوز اولین سایت حقوق بشر و محیط زیسنت ایران خوش آمدید تاسیس 1379 درد نیوز - مطالب هفته چهارم اسفند 1396

دنیای وارونه-عجب رسمیه رسم زمونه

آب روستای سیبلی در شهرستان آستارا قطع است

تاریخ:سه شنبه 29 اسفند 1396-03:58 ب.ظ

آب روستای سیبلی در شهرستان آستارا قطع است  و از صبح آب روستای سیبلی قطع است در این سال تحویل نو هیچ مسئولی پاسخگو نیست



ژ"
نظرات() 

فلسفه و علل پیدایش جشن نوروز

تاریخ:سه شنبه 29 اسفند 1396-03:57 ب.ظ

روزهای خاصی در تاریخ کشور باستانی و متمدن ایران وجود دارد که یادآور حکایت‌ها و وقایعی مهم و تأثیرگذار است.درباره فلسفه و علل پیدایش جشن نوروز نظرات متفاوتی وجود دارد که برخی از این نظرات در اینجا آمده است.
با توجه به روایت‌های افسانه‌ای اسطوره‌ای ایران آغاز پیدایش جشن نوروز را به جمشید، چهارمین پادشاه پیشدادی ایران نسبت داده‌اند. قدمت این اسطوره به عصر هند و ایرانی می‌رسد.


در اوستا، کهن‌ترین کتاب ایرانیان به جمشید «یم Yima» اشاره شده است. در این روایت؛ جم، دارای فره ایزدی بوده که به فرمان اهورامزد به جنگ با اهریمن پرداخته که موجب خشکسالی و قحطی و نابودی خیر و برکت شده بود.
با نابودی اهریمن وی بار دیگر شادمانی و خرمی و خیر و برکت را به مردم ارزانی داشته و هر درختی که خشک شده بود سبز شد و مردم آن روز را «نوروز» یا «روز نوین» خواندند و همگی به فرخندگی چنین روزی در تشتی جو کاشتند و این رسم برای ایرانیان جاودانه شد.


 برخی گفته‌اند جمشید که به زبان فارسی جم و به زبان عربی «منوشخ» نامیده می‌شد در جهان سیر می‌کرد، هنگامی که به آذربایجان رسید، با تاج و تختی مرصع بر بلندای نقطه‌ای در مشرق جای گرفت و روشنایی آن تاج و تخت در هنگام طلوع خورشید مردمان را خیره کرد و آن روز را روز نو خواندند و جشن گرفتند و لفظ «شید» که در پهلوی به معنای شعاع است بر نام وی افزودند و پادشاه را جمشید نامیدند و رسم نوروز جاودانه و پایدار شد.


همچنین گفته‌اند: خداوند در اولین روز از ماه فروردین کار خلقت انسان و سایر مخلوقات را به پایان رساند و آدمی برای سپاسگزاری و قدردانی از خداوند و نعمت‌های وی، به نیایش و شادمانی پرداخت.یکی دیگر از فلسفه‌های جشن نوروز را نزول فروهر‌های (Farvahar) (1) درگذشتگان به زمین در روز اول فروردین دانسته‌اند.


 در اوستا آمده است که فروهرهای درگذشتگان پاک در اول فروردین برای احوالپرسی از اقوام خود به زمین می‌آیند و با دیدن مسرت و شادمانی بازماندگان از اهورامزدا برای آنان طلب خیر و رحمت می‌کنند و بازماندگان پیش از آمدن فروهرها به نظافت و خانه‌تکانی منزل پرداخته و آماده پذیرایی از آنان می‌شوند و کلمه فروردین یعنی ماهی که متعلق به فروهران است.


از برپایی مراسم و آیین‌های نوروزی در دوران هخامنشی اطلاع‌ دقیقی در دست نیست و تنها برخی از پژوهشگران چون فیلندر معتقدند که حجاری‌ها و سنگ‌نگاره‌های باقی‌مانده از دوران هخامنشی نشان‌دهنده مراسم نوروزی در تخت‌جمشید است. این آثار نمایشی از تقدیم هدایا از جانب اقوام و ملل تابع هخامنشیان به حضور پادشاه است.

از چگونگی برگزاری نوروز در روزگار اشکانیان آثاری در دست نیست.شادروان پور داوود می‌نویسد: «هر چند اشکانیان، ایرانی‌نژاد و زرتشتی‌کیش بودند ولی تسلط 80 ساله یونانیان موجب شد که آنان در باب آداب و رسوم ایرانی بی‌قید شوند و شاید در پایان دوره حکومت 476 ساله دوباره ملیت ایران قوت گرفت.» (2)

 

 بیشتر بخوانید: آشنایی با آئین‌های نوروزی(کوسه گردی،عروس گوله و ..)

 

در دوران ساسانی، مراسم عید نوروز را بین شش تا سی روز برگزار می‌کردند و روز ششم فروردین یا نوروز بزرگ را خرداد روز می‌نامیدند و این روز را متعلق به فرشته مقدس خرداد می‌دانستند.

 

پیروان آیین مزدیسنا همچنین معتقد بودند که زرتشت (650 سال پیش از میلاد مسیح) در این روز متولد شده و در همین روز مقدس با خداوند به راز و نیاز پرداخته است و این روز برای ایرانیان محترم و مقدس شمرده می‌شد.
پادشاهان ساسانی نیز در دربارهای خود آیین‌های نوروز را با شکوه‌ خاصی برگزار می‌کردند و شاه پنج روز اول یا «نوروز عامه» بار عام می‌داد و به رفع حاجت‌های مردم می‌پرداخت، سپس «نوروز خاصه» یا نوروز بزرگ را که از روز ششم فروردین آغاز می‌شد به خود و نزدیکانش اختصاص داده و به جشن و شادمانی می‌پرداختند و نواهای خاص نوروز در این ایام در دربار پادشاه نواخته می‌شد.


از رسوم رایج این روزگار آن بود که مردم در بامداد عید نوروز به یکدیگر آب می‌پاشیدند و شکر هدیه می‌دادند. دلبستگی‌ ایرانیان به سنت‌های گذشته خود موجب شد که نوروز که سمبلی از عظمت و شکوه آنان بود، در سراسر دوران اسلامی، حتی در دوران خلفایی که اعتنایی به این رسومات نداشتند، برپا شود و آشنایی و آگاهی فرمانروایان اموی و عباسی از آیین‌ هدیه دادن به حاکمان دلیلی برای گرایش فرمانروایان عرب به برگزاری نوروز شد.


با کاهش قدرت و نفوذ عرب‌ها بر دولت‌های ایرانی و ایجاد حکومت‌های مستقل چون صفاریان و سامانیان و تعلق خاطر پادشاهان ایرانی‌نژاد به اجرای رسومات ایرانی، موجب احیای نوروز و برگزاری باشکوه این جشن شد.

عید نوروز,فلسفه عید نوروز,علل پیدایش جشن نوروز,جشن نوروز,مراسم عید نوروز در ایران باستان

 ابوالفضل بیهقی نیز در قسمت‌های مختلف تاریخ خود اشاراتی به دادن هدیه در نوروز مهرگان کرده است که نشان دهنده تداوم رسومات نوروزی در دوره غزنویان می‌باشد.با روی کار آمدن حکومت صفوی و رسمیت یافتن مذهب تشیع، برخی از آداب اسلامی با آیین‌های نوروزی درآمیخت و تلاش عالمان شیعه در جمع‌آوری احادیث و روایات معصومین در رابطه با نوروز، بر رونق بیشتر این جشن افزود.


برای مثال در حدیثی از علامه محمدباقر مجلسی به نقل از امام جعفر صادق(ع) آمده است که امام صادق(ع) نوروز را روزی فرخنده و خجسته و روزی که در آن آدم آفریده شده معرفی می‌کند.(3)

 

آشنایی با مراسم عید نوروز در برخی کشورهای جهان
- عید نوروز در پاکستان
در پاکستان غالبا صفت "عالم افروز" را در مورد نوروز به کار می‌برند و این حکایت از علاقه‌مندی مردم این کشور به نوروز دارد. بسیاری از خانواده‌های پاکستانی مراسم نوروز را گرامی می‌دارند، به طوری که برای یکدیگر کارت تبریک طلایی و الوان مزین به گل و بلبل که نشان از نو شدن طبیعت دارد، می‌فرستند که معمولا بر آن عبارت عید مبارک نقش بسته است.آنها هم مانند ایرانی ها خانه‌تکانی می‌کنند، لباس نو می‌پوشند، به دید و بازدید می‌روند و سعی می‌کنند کدورت و غم‌ را از دل‌ها بزدایند و زندگی را به شادی بگذرانند.


خانواده‌های پاکستانی به هنگام نوروز سفره نوروزی رنگین می‌گسترانند و انواع شیرینی و میوه‌ها را بر آن می‌چینند و بزرگترها به کوچکترها هدیه می‌دهند. از آداب و رسوم عید نوروز در میان مردم پاکستان تهیه نمودن انواع شیرینی مثل «لدو»، «گلاب حامن»، «رس ملائی»، «کیک برفی»، «شکرپاره»، «کریم رول»، «سوهن حلوا» و همچنین پختن غذاهای معروف این ایام و عیدی دادن و گرفتن و دید و بازدید اقوام است.


- عید نوروز در تاجیکستان
نوروز در تاجیکستان، به خصوص در "بدخشان" با شکوه بسیار برگزار می‌شود. نوروز برای مردم تاجیک که روزگاری سرزمینشان بخشی از ایران بزرگ محسوب می‌شده عید ملی اجدادی است و آن را غدیر ایام یعنی عید بزرگ می‌خوانند.
کلمه ایام در بدخشان مرادف عید یا به جای آن به کار می‌رود. هر خانواده چند روز مانده به عید خود را برای برگزاری آن آماده می‌سازد. خانه تکانی صورت می‌گیرد. همه از کوچک و بزرگ با بی‌قراری منتظر رسیدن نوروز می‌شوند. تاجیک‌ها در نخستین روز نوروز، صبحانه را با انواع غذاهای شیرین صرف می‌کنند که عبارت است از حلوا، شیربرنج، غوز حماچ ، به این امید که تا پایان سال زندگی شان شیرین باشد. پس از صرف صبحانه پارچه سرخی را بالای در ورودی خانه می‌آویزند که آن را نشانه بهروزی و خوش‌بختی می دانند. آنگاه اثاث خانه را که از قبل تمیز کرده‌اند به طرزی نیکو می‌چینند، سپس پنجره‌ها را می‌گشایند تا نسیم نوروزی در زوایای خانه به گردش درآید.


همه لباس تازه به تن می‌کنند و کوچکترها در حالی که غنچه‌ای از گل سرخ در دست دارند نزد بزرگترها می‌روند و با گفتن"شاگون بهار مبارک" سالی خوش برایشان آرزو می‌کنند. در بدخشان در شب دوم سال نو از کله و پاچه گوسفند وگندم غذای مخصوصی تهیه می‌کنند که به آن "باج" می‌گویند. نوروز در بدخشان سه روز ادامه دارد.

 

 بیشتر بخوانید: تاریخچه ننه سرما و عمو نوروز


- عید نوروز در جمهوری آذربایجان
نوروز یکی از جشن‌های بزرگ در جمهوری آذربایجان است. این جشن همه ساله از بیستم تا بیست و دوم مارس که تقریبا برابر با اول تا سوم فروردین است در این کشور برگزار می‌شود. در آذربایجان از چند هفته مانده به نوروز مردم برای برگزاری این عید خود را آماده می‌کنند؛در شب چهارشنبه دختران نیتی در قلب خود می‌کنند و در گذرگاه‌ها می‌ایستند و اگر سخنی موافق خواست خود از رهگذری بشنوند بسیار خوشحال می‌شوند و مطمئن می شوند که حاجتشان برآورده خواهد شد . براین اساس مردم سعی می‌کنند در ایام نوروز سخنی نامناسب که از آن بوی یاس به مشام آید بر زبان نیاورند و از به کار بردن سخنان ناپسند و حزن‌آور بپرهیزند.


در میان مراسم نوروزی جمهوری آذربایجان، رسم‌هایی نظیر فرستادن سفره سمنو، انداختن کلاه پوستین به درها، آویزان‌ کردن کیسه و توبره از سوراخ  بام در شب عید و درخواست هدیه نورزی از صاحبخانه بسیار قابل توجه‌اند که در مجموع عاملی برای ایجاد ازدیاد محبت و مودت در میان مردمند.

در عید نوروز نمایش‌ها و بازی‌های مختلف که فزاینده شادی می‌باشند در جمهوری آذربایجان رواج می‌گیرد. در این میان می‌توان از اسب‌سواری، شمشیربازی، کمنداندازی، ورزش‌های زورخانه‌ای، طناب‌ بازی و مانند اینها نام برد که در همه آنها اصل بر شادی و نشاط است.


- عید نوروز در قرقیزستان
کلمه نوروز در میان مردم قرقیزستان که به زبان قرقیزی صحبت می‌کنند و به خط کریل می‌نویسند، واژه ای آشنا است، آنها هم عید نوروز برای آنان از مقد‌س‌ترین اعیاد است و آیین‌های نوروزی را با شکوه تمام‌ برگزار می‌کنند، طوری که هیچ یک از مراسم ملی و مذهبی آنان جلوه و جلال نوروز را ندارد . نوروز در این سرزمین‌ تنها یک روز است که در بیست و یکم ماه مارس(اول تا دوم فروردین) برگزار می‌شود .
خانواده‌های قرقیزی از نخستین ساعات صبح روز عید از خانه‌هایشان بیرون می‌آیند و در میدان‌های بزرگ شهر جمع می‌شوند. در این میدان‌ها بازارهای موقت ایجاد می‌شوند که در آن انواع اجناس، خوردنی، پوشیدنی‌ها  و اسباب‌بازی‌ها عرضه می‌شوند..

 

عید نوروز,فلسفه عید نوروز,علل پیدایش جشن نوروز,جشن نوروز,مراسم عید نوروز در ایران باستان

این مراسم در شهرهای بزرگ ساعت‌ها به طول می‌انجامند و مراسمی از قبیل نمایش‌های سوارکاران با لباس‌های عشایری و جنگی در حالی که سلاح‌هایی نظیر شمشیر، خنجر، نیزه، سپر، تیرو کمان با خود حمل می‌کنند موجب می‌شود تا مردم زمان را فراموش کنند.


-عید نوروز در ازبکستان
عید نوروز در ازبکستان تعطیل رسمی است. در ایام نوروز سراسر کشور چراغانی می‌شود مردم لباس نو به تن می‌کنند؛ از آنجا که دولت کمونیستی اتحاد شوروی سابق، نوروز را جشنی دینی می‌دانست از برگزاری آن جلوگیری می‌کرد، در نتیجه مردم به نقاط دور از شهر می‌رفتند تا بتوانند مراسم نوروزی را برپا دارند. از همین رو بسیاری از این جای‌ها با نام نوروز همراه شده است، نظیر نوروز بلاق (چشمه نور)، نوروز‌سای (جویبار نوروز) و نوروز تپه (فرازگاه نوروز).


در ازبکستان و نیز در تاجیکستان نوروز بدون سمنو، رنگ و بویی ندارد. سمنو برای آنان همانند ایرانیان، یادآور نوروز است. همچنین آیین چهارشنبه سوری همانند ایران در بسیاری از شهرها و نواحی گوناگون ازبکستان با شور و حال تمام برگزار می‌شود و بخصوص در بخارا و سمرقند از شکوه و استقبال بسیار برخوردار است.


- عید نوروز در افغانستان
نوروز در افغانستان یا به عبارتی در بلخ و مزار شریف هنوز به همان فر و شکوه پیشین برگزار می‌شود. در روزهای اول سال همه دشت‌های بلخ و دیوار و پشت بام‌های گلی آن پر از گل سرخ می‌شود. بلخ سبدی از گل سرخ یا اجاق بزرگی می شود که این لاله ها در آن می‌‌سوزد. این گل فقط در بلخ به وفور می‌‌روید و از این رو جشن نوروز و جشن گل سرخ هر دو به یک معنی به کار می‌رود.
از آیین و رسم نوروزی در سرزمین بلخ می‌توان به شستشوی فرش‌های خانه و زدودن گرد و غبار پیش از آمدن نوروز و انجام مسابقات مختلف از قبیل بزکشی، شتر جنگی، شتر سواری، قوچ جنگی و کشتی خاص این منطقه اشاره نمود.


- عید نوروز در قزاقستان
مردم قزاقستان نوروز را اعتدال بهاری می‌‌دانند و بر این باورند که در این روز ستاره‌های آسمانی به نقطه ابتدایی می‌‌رسند و همه جا تازه می‌شود و روی زمین شادمانی بر قرارمی‌شود. به اعتقاد آنها نوروز روزی است که «سنگ نیلگون» سمرقند آب می‌شود.
در شب سال تحویل  هر صاحبخانه دو شمع در بالای خانه‌اش روشن می‌کند و خانه‌اش را خانه تکانی می‌‌کند؛ چون مردم قزاق باور بر این دارند که تمیز بودن خانه در آغاز سال نو باعث می‌شود افراد آن خانه دچار بیماری و بدبختی نشوند.


در عید نوروز جوانان یک اسب سرکش را زین کرده و عروسکی که ساخته دست خودشان است با آویز زنگوله‌ای به گردنش درساعت سه صبح که ساعتی معین از شب قزیر است رها نموده تا به این شکل مردم را بیدار کنند. عروسک در حقیقت نمادی از سال نو است که آمدن خود را سوار بر اسب به همه اعلام می‌کند.
نوروز برای قزاق‌ها بسیار مقدس بوده و اگر در این روز باران یا برف ببارد آن را به فال نیک می گیرند و معتقدند سال خوبی پیش رو خواهند داشت. در عید نوروز مردم لباس نو و سفید به تن می‌کنند که نشانه شادمانی است.

 

دید و بازدید اقوام دراین ایام با زدن شانه‌ها به یکدیگر از آیین و رسوم مردم قزاق در ایام عید نوروز است، همچنین پختن غذایی به نام نوروز گوژه (آش نوروز) که تهیه آن به معنی خداحافظی با زمستان و غذاهای زمستانی است و از هفت نوع ماده غذایی تهیه می‌شود در این ایام جزو آیین و رسوم این سرزمین است.
مسابقات معروفی نیز در ایام نوروز در قزاقستان برگزار می‌شود که از مهم‌ترین آنان می‌توان به «قول توزاق» اشاره نمود که بین گروه های مرد و زن برگزار می‌شود. اگر برنده زن‌ها باشند قزاق‌ها معتقدند آن سال خوب و پربرکتی است اگر مردها پیروز شوند آن سال نامساعد خواهد بود.


- عید نوروز در زنگبار (تانزانیا)
شاید تعجب کنید اما حتی در زنگبار هم مردم نوروز را جشن می گیرند؛‌ چراکه در قرن‌های گذشته گروه بزرگی از مردم شیراز به زنگبار در کرانه‌های شرقی قاره افریقا کوچ کردند و آیین‌های ایرانی خود مانند نوروز را نیز با خود بردند. جشن نوروز در زنگبار «نوروزی» نامیده می‌شود و هنوز یکی از جشن‌هایی است که با تغییر فصل در این کشور گرامی داشته می‌شود و بین مردم رواج دارد.


پی‌نوشت‌ها:
1) فروهر: طبق مندرجات اوستا فروهر نیرویی است که اهورامزدا برای نگهداری آفریدگان نیک‌ایزدی از آسمان فرو فرستاده و نیرویی است که سراسر آفرینش نیک از پرتو آن پایدار است (دهخدا)
2) به نقل از زکایی پرویز- نوروز تاریخچه و مرجع‌شناسی - صفحه 7
3) به نقل از بلوکباشی علی- نوروز جشن نوزایی آفرینش - صفحه 33
منبع:


ژ"
نظرات() 

فروش ویلا و زمین ویلا در ساحل آستارا

تاریخ:دوشنبه 28 اسفند 1396-01:43 ب.ظ

1- یكباب ویلا دو طبقه  با باغچه با آب و برق و تلفن و گازو پاركینگ مستقل با سند مالكیت واقع در استان گیلان  آستارا
روبروی  جاده ساحلی مجتمع ساحلی صدف آستارا بفروش می رسدبمترا‍ژ 250 مترمربع ... قیمت 250 میلیون تومان
 تلفن تماس 09112850112


2- زمین ویلایی بمتراژ 440 متر مربع در دامنه كوه در قنبر محله لوندویل آستارا استان گیلان  با تمام امتیازات آب و برق و گاز درب ورودی
متری دویست هزار تومان  بفروش می رسد  تلفن تماس 09111852380



ژ"
نظرات() 

تالاب استیل آستارا

تاریخ:دوشنبه 28 اسفند 1396-01:42 ب.ظ

تالاب استیل آستارا که برخی به آن دریاچه استیل و دریاچه متحرک نیز می گویند، یکی از مناطق گردشگری و توریستی آستارا می باشد که در ۷ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Estil_Lagoon_Astara.jpg/800px-Estil_Lagoon_Astara.jpg

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دوچندان می‌شود. ضلع‌غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را بوجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌های مهم تلقی می‌شود.

تالاب استیل ۱۳۸ هکتار وسعت دارد و از مکان‌های گردشگرپذیر استان گیلان است. این تالاب یکی از مهمترین قطب‌های گردشگری در شهر آستارا است که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی- اجتماعی نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپینه و همسایگی با هتل بین‌المللی از جاذبه‌های توریستی استان گیلان است و سالانه تالاب استیل پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان در این تالاب است.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4f/Estil_Lagoon.jpg/240px-Estil_Lagoon.jpg

تالاب استیل با مساحت ۱۳۸ هکتار در کنار هتل بین المللی واقع شده و فضای سبز اطراف استیل موقعیت مناسبی را جهت اسکان مسافران فراهم آورده است.

اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌ اندازهای طبیعی هم چون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دو چندان می‌شود. ضلع‌ غربی تالاب، پوشیده از جنگل و پوشش‌ های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را به وجود آورده است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاذبه‌ های مهم تلقی می‌شود.

از ویژگی‌ های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌ ترین آن چینگیر نوک‌ سرخ است.

تالاب استیل یکی از مهمترین قطب‌ های گردشگری در شهر آستارا محسوب می‌شود که افزون بر کارکردهای زیستی و طبیعی از جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز بسیار مهم است. قرار گرفتن این تالاب در بین جاده و کوه اسپیناس و همجواری با هتل بین‌ المللی از جاذبه‌ های توریستی استان گیلان است و سالانه تالاب استیل پذیرای هزاران پرنده مهاجر و جوجه‌آوری این پرندگان در این تالاب است.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/EstilLagoonPanorama.jpg/800px-EstilLagoonPanorama.jpg

از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌ترین آن چینگیر نوک‌سرخ است.

وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور هم معروف است. گفتنی است در زبان تالشی، به این تالاب هستل به معنای آبگیر می گویند ووجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده است. از ویژگی‌های تالاب استیل آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب استیل به تالاب درختان شناور هم معروف است. گفتنی است در گویش تالشی، به این تالاب هستل به معنای آبگیر می گویند. در برخی مواقع نادر، مسافرانی که در اطراف دریاچه، چادر زده و استراحت می کنند پس از گذشت یک روز شاهد جابجایی آب دریاچه می شوند، به طوری که درختان کوتاه داخل استیل زیر آب رفته و ناپدید می شوند و بعد از مدتی مجددا نمایان می شوند. هر چند این پدیده برای مردم محلی عادی بوده و چندان توجهی به آن ندارند اما برای مسافرانی که شاهد جابجایی آب این دریاچه بوده اند بسیار حیرت انگیز و جالب است.

از سال ۱۳۸۴ تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده است.

بهترین فصل برای بازدید از تالاب استیل بهار و تابستان می باشد و هر ساله هزاران نفر از نقاط مختلف ایران برای دیدن این تالاب و خرید از بازارهای آستارا، به این شهر سفر می کنند.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2b/EstilLagoonGreencoatings.jpg/320px-EstilLagoonGreencoatings.jpg

dardnews.ir    اسماعیل اسدی دارستانی فعال محیط زیست و حقوق بشر





ژ"
نظرات() 

پناهگاه حیات وحش لوندویل

تاریخ:دوشنبه 28 اسفند 1396-01:42 ب.ظ

پناهگاه حیات وحش لوندویل بین 19/38 تا 28/38عرض شمالی و 52/48 تا 54/48طول شرقی و در استان گیلان ودر ما بین بخش لوندویل و بخش مركزی شهرستان آستارا واقع شده است. مساحت آن در حدود ۱۰۲۶ هكتار می باشد.

پستانداران : سمورآبی ,‌ گوركن , فوك دریای خزر و شغال .


https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQPE0ql-k4KUfupRf6FmC9KGHfSGh5JyiNPcXOxLwYmwZiMobOPUg
پرندگان: قوی گنگ ,‌قوی فریادكش,‌فیلوش,‌اردك سیاه كاكل,‌اردك چشم طلایی , باكلان كوچك و بزرگ,

عقابها ,‌ كاكائیها,‌ پرستوهای دریایی, آبچلیكها ,‌ حواصیلها , ‌سهره‌ها , ‌چرخ ریسكها ,گیلانشاه خالدار ,‌پری شاهرخ,‌ درنا و قرقاول. پناهگاه حیات وحش امیر لوندویل با مساحتی بالغ بر 1074 هکتار كه ازجنوب به شهر لوندویل و از شمال به شهر آستارا واز شرق به دریای خزر و ازغرب به جاده آستارا به لوندویل قرار دارد این منطقه در سال 1352حفاظت شده اعلام طی مصوبه ش ارتفاع متوسط منطقه 20 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد است .پناهگاه حیات وحش لوندویل دارای اقلیم خیلی مرطوب معتدل با متوسط بارندگی و دمای سالانه یكهزار و 100 میلی متر و15 درجه سانتی گراد است ماره 63 مورخ 21/5/1354 شورایعالی محیط زیست به مجموعه مناطق تحت مدیریت سازمان پیوست.

ویژگیهای منطقه پناهگاه حیات وحش
این منطقه نمونه منحصر به فرد از باقیمانده جنگلهای جلگه‌ای هیرکانی است. حدود 3/1 منطقه از بركه، آببندان و تالابهای مشجر تشكیل شده است از گونه‌های مهم گیاهی میتوان از نی؛ لویی؛ انار وحشی؛ توسكای قشلاقی ازگیل لرگ؛ لیلکی وتمشک و ... این پناهگاه شامل زیستگاه های متنوع آبی و خشكی برای جانوران است .125 گونه جانوری در منطقه شناسایی شده است كه مهمترین آنها عبارتند از روباه معمولی ،گراز،سمورآبی ،سیاه كاكل،پری شاه رخ و درن فک؛ قوی فریاد کش؛ انواع اردک؛ حواصیل؛ گیلانشاه خالدار و درنا نام برد.

عوامل تهدید کننده پناه گاه حیات وحش
از مهمترین عوامل تهدید میتوان وجود مستثنیات و تغییر کاربری اراضی تعارضات به اراضی حاشیه تالاب ؛ چرای دام ؛ شکارو صید غیر مجاز؛ تاسیسات جهانگردی و برداشت صدف نام برد.

dardnews.ir    اسماعیل اسدی دارستانی فعال محیط زیست و حقوق بشر





ژ"
نظرات() 

لوندویل

تاریخ:دوشنبه 28 اسفند 1396-01:41 ب.ظ

نگارنده هیچ ادعایی در زمینه ریشه شناسی و زبان شناسی ندارد و فقط از روی علاقه شخصی تحقیقات و مطالعاتی در این زمین دارد. بنده فقط یک کناب در این زمینه به اسم " وام واژگان فرانسوی در زبان پارسی" نوشتم.
ریشه شناسی یا اتیمولوژی، علم مطالعه تاریخی واژگان می باشد.
چند نظریه در مورد ریشه ی کلمه "لوندویل" وجود دارد.
آقای مهندس داوود عدالت در کتاب " لوندویل شهر گلهای بنفش" (انتشارات بازرگان رشت، چاپ اول 1384) در صفحات 8 و9 می نویسد :
((  با توجه به متون تاریخی، سیاحان و جهان گردان زیادی از آلمان، انگلیس و فرانسه به این منطقه آمده اند و در زمان جنگ جهانی دوم نیز با احداث راههای مواصلاتی به مراکز مختلف نظامی اقداماتی در این ناحیه بخصوص در دامنه هاو کوهپایه ها توسط خارجیان صورت گرفته است اما به نظر می رسد ریشه نامگذاری ایم منطقه به مرانب قدیمی تر از این زمان هاست و به سالهای خیلی دور می رسد.... در بررسی ها و مطالعات چنین نتیجه گرفته شد که در هر سه زبان ریشه لوندویل، به یک معنا دلالت می کند و هر کدام از آنها به یک چیز اشاره دارد. 1. در زبان انگلیسی لوندرویل1 به منطقه و جایی که گیاهان طبی و دارویی زایدی دارد (اسطو خردوس ) و به عبارتی مختصر، جایی که پوشیده از گیاهان مفید دارویی است گفته می شود.  2. در زبان آلمانی لوندل2 به معنی گیاه دارویی (اسطوخودوس) آمده است که باز دلالت به همان موضوع انگلیسی فوقدارد.3 . در زبان فرانسه نیز لوندوویچ 3 که عبارت اول به معنی گیاه دارویی اسطوخودوس و عبارت بعدی به معنی دهکده و روستا است. بنابراین لوندویل تخفیف یافته به معنی دهکده ی گلهای طبی و دارویی است.
___________________________________________________________
1. Lavender waile                   2. Lavendel                  3. Lavende-willag
در گزارش ایسنا (خبرگزاری دانشجویان ایران) به تاریخ یکشنبه 17 آذر 1392 به کد خبر 92091711584 چنین آمده است." لاواندا گیاهی مختص پناهگاه حیات وحش لوندویل، آستارا.
لاواندا یا اسطوخودوس (اسطرقودوس) گیاهی طبی و معطراست به رنگ بنفش ، از دسته گیاهان  گلدار و از خانواده نعناییان که ارتفاعی در حدود 30 تا 60 سانتی متر دارد. هر چند وجود لاواندا در اطراف لوندویل اثبات شده ولی این نظریه چنگی به دل نمی زند. زیرا اولاً کلمه ی ویلج به این شکل در زبان فرانسه وجود ندارد و معنای آن به عنوان مثال از فرهنگ روبرت4 بصورت زیر است:
Village  n.m.   Groupe de maisons à la champagne, plus petit qu’une ville mais plus grand qu’un hameau, qui possede une mairie, des commercants, des artisans,etc
ثانیاً کلمه ویل5  امروزه به این شکل در زبان انگلیسی وجود و کاربرد ندارد و در ضمن معنای آن " منطقه ، جا ، مکان " نیست که عبارت لوندویل به معنی منطقه ی پوشیده از گیاهان دارویی باشد. این کلمه در شکل صحیحش یک فعل یا اسم هست به معنی گریه کردن ، جیغ زدن ، فریاد و ناله ! که برای نمونه از فرهنگ پیشرفته آکسفورد 6  شکل صحیح و معنای آن به صورن زیر است:
Wail Verb. To make a long loud high cry because you are sad or in pain.  Noun. A long loud high cry expressing pain or sadness. A sound similar to this.
ثالثاً، بنده در چندین فرهنگ و لغت نامه ی معتبر عبارت انگلیسی لوندویل7 و عبارت فرانسوی لوندویچ8  را در هر دو شکل جستجو کردم و متأسفانه تاکنون موفق نشدم همچین عباراتی را در زبان انگلیسی و فرانسه پیدا کنم ! هر چند عده ای از محققان معتقدند که پسوند  "بیل" یا " ویل"  پسوند مکان بسیاری از مناطق است ولی به نظرمی رسد که ریشه ی لوندویل بسیار کهن تر باشد. همانطور که خود مهندس عدالت هم این نظر را دارند.آقای مهندس در ادامه در صفحه 10 می نویسد :   ((  در زبان تالشی لو- ان- د- ول (لوان – دول) یعنی محلی که در داخل و شکم خود گلها و گیاهان زیادی دارد. لو به معنی شکم ان- د به معنی  داخل و ول نوعی از گل و گیاه است. بنابراین لوندویل در زبان تالشی نیز محل رویش یک نوع گیاه بوده است که در برخی از مناطق رویش آن نیز هنوز به چشم می خورد. ))
4. Le Robert Junior poche
5. Waile (?)
6. Oxford Advanced Learner’s Dictionary – 8th Edition
7.  Lavendar Waile ?!
8. Lavendar village , Lavende-willag ?!

این نظریه دور از ذهن است. بدلیل اینکه اولاً تفکیک کلمه لوندویل به صورت ( لون – د – ویل ) دلیلی ندارد و هر کلمه ای را می توان بصورت های گوناگونی تفکیک کرد. مثلاض اگر بصورت ( لوند – ویل ) تفکیک شود طبق لغت نامه دکنرعلی اکبر دهخدا ، فرهنگ استاد محمد معین و فرهنگ عمید وازه " لوند " به معنی زن بدکاره ، فاحشه ، عشوه گر و روسپی می باشد که مطلوب و مناسب نیست و یا میتوان کلمه را بصورت ( لو – ند – ویل تفکیک
کرد و معانی خاصی میتوان برای آن متصور شد. ثانیاً پسوند " بیل " یا  " ویل " طبق تحقیقات پژوهشگران و
ریشه شناسان مختص به زبان تالشی نیست که به معنی " گل " یا " گیاه " باشد و اسامی زیادی با این پسوند
وجود دارند مثل اردبیل ( در زبان تالشی آردویل یا اردویل ) ، شورابیل ، انزبیل – آقای رمضان خوش نما در
فصلنامه تحقیقات تالش شماره 9 و 10 پاییز و زمستان 1382 چنین نوشته اند که : ((  جنگی بیل یا جنگی
ویل
آبادی است در غرب کادو ، ساکنان محل و پیروان قوم معتقدند که در گذشته جنگی در این محل روی داده
است و به همین دلیل نام آن جنگی بیل به معنای رزمگاه بر جای مانده . بیل یا ویل که به معنای شهر ، ابادی ،
نام محل و به عنوان پسوند مکان در نام برخی آبادیها و شهرهای ایران دیده می شود ، ریشه در زمانهای
قدیمی ایران و منطقه دارد. لوندویل ، هرزویل  ، برزوبیل ، اربیل و محل تاریخی ویل در ییلاق مربان از
این نمونه هاست. ))
پزوهشی که تمام مطالب بالا را تحت تأثیر قرار می دهد بررسی شکل کلمه " لوندویل " در کتب تاریخی
می باشد.
در رساله ای که خاص الدین صلابسرایی ناوی از اهلی منطقه ناو در اسالم تالش در سال 1234 ه . ق ( حدود
200 سال پیش ) به اسم " مقالات سید نیکی" نوشته اند از اسم لوندویل بارها سخن گفته است. این مقاله به
کوشش آقای شهرام آزمده در سال 1378 ه.ش  تصحیح و منتشر شده است و مثلاً در صفحه 25 چنین آمده
است : (( .... و پیره محمد مرزی و پیره حسن لوندویلی و پیره اعرابی ....)) و در صفحه 28 چنین آمده است
: (( کرامات پیره بابا حسن لونده وری علیه الرحمه و الرضوان چنین روایت می کنند که در زمان اومردی
 بود که کور مادرزاد بود. چهل سال عمر داشت و بابا حسن مردی کنج نشین بود ... )) . همچنین در صفحه
29 چنین آمده است : (( خبر بر پادشاه آستارا رسید که چنین شخصی در لونده وری پیدا شده است ... و
پادشاه چون این بدید آن موضع را به باباحسن لونده ویری بخشید ... و باباحسن لونده ویری بعد از سال چند
جامه بر زمین نهاد ))  و در صفحه 30 آمده : (( ....بیستم پیره ایوب از موضع لونده ولی – بیست و یکم شیخ ابو نجم کاغذ کتانی – اول پیره محمد از موضع لونداوار و مرید دوم پیره کنبدان ...)) و در صفحه 45 آمده (( از ایشان پرسیدند از کجا می آیید ؟ گفتند : از اعمالان ( حومه) لیسار از قریه لوندان )) البته بنابر رای آقای شهرام آزموده مورد آخر دقیقاً مشخص نیست که منظور لوندویل است یا مکان دیگری.
ملاحظه می کنیم که کلمه لوندویل شکل یکسانی ندارد و به نظر میرسد که ریشه این کلمه برای همیشه ناشناس خواهد ماند.
ولی این تحقیق همچنان ادامه دارد ...



ژ"
نظرات() 

فرماندار شهرستان آستارا در جمع خبرنگاران: تخلفات مالی مسکن مهر آستارا بالای 13 میلیارد تومان است

تاریخ:یکشنبه 27 اسفند 1396-11:20 ق.ظ

یونس رنجکش شامگاه شنبه در نشست مشترک با خبرنگاران خبرگزاری‌ها، مطبوعات محلی و فعالان فضای مجازی در سالن اجتماعات فرمانداری اظهار کرد: با راه‌اندازی خانه مطبوعات و ایجاد شغل‌های صنفی در حوزه رسانه این شهرستان موافق بوده و از آن حمایت می‌کنم.
http://media.farsnews.com/Uploaded/Files/Images/1396/12/13/13961213000231_Test_PhotoH.jpg

وی با بیان اینکه خبرنگاران شهرستان آستارا در قالب طرح‌های بوم‌گردی می‌توانند صاحب مسکن و در کنار آن واحدهای بوم‌گردی شوند تصریح کرد: تسهیلات خوبی در حوزه ایجاد واحدهای بوم‌گردی در روستاها با هدف جذب گردشگر و توسعه اقتصاد روستامحور از سوی دولت پیش‌بینی شده و در حال پرداخت است.  

فرماندار شهرستان آستارا با اشاره به زدوبندهای صورت‌گرفته در مسکن مهر این شهرستان این پروژه را یک چالش بسیار بزرگ برای شهرستان آستارا دانست و خاطرنشان کرد: براساس آخرین تحقیقات صورت‌گرفته حجم سوء‌استفاده‌ها و تخلفات مالی در این پروژه، بالای 13 میلیارد تومان بوده است.  

رنجکش با تأکید براینکه برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شهرستان آستارا از قدرت ریسک‌پذیری بالایی برخوردار نیستند، بیان کرد: اگر بخواهیم به مدیران دستگاه‌های اجرایی این شهرستان نمره بدهیم باید گفت که مدیران کم‌تحرک با قدرت ریسک‌پذیری پایین نمره ضعیفی از فرمانداری کسب می‌کنند. 

وی ضمن قدردانی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی شهرستان آستارا جهت پوشش اخبار این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر در رسانه‌های دیداری، مکتوب و غیرمکتوب بیان کرد: از خبرنگاران خبرگزاری‌ها، مطبوعات و فعالان فضای مجازی انتظار داریم مشکلات و چالش موجود در شهرستان آستارا را برجسته کنند. 

فرماندار شهرستان آستارا تخلیه بار در بارانداز راه‌آهن بین‌المللی آستارا-آستارا، کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی سد لاستیکی روی رودخانه ملاهادی را از اقدامات مهم عمرانی در سال جاری دانست و افزود: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته سد لاستیکی رودخانه ملاهادی تا پایان سال 97 آماده بهره‌برداری می‌شود.  

به گزارش فارس، در مراسم مذکور خبرنگارن خبرگزاری‌های ایرنا، صداوسیما، فارس، تسنیم، ایسنا، مهر، ایلنا، شبستان، مدیران مسئول نشریات محلی و تعدادی از فعالان فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی شهرستان آستارا توسط فرماندار این شهرستان موردتجلیل قرار گرفتند.





ژ"
نظرات() 

عید نوروز

تاریخ:جمعه 25 اسفند 1396-05:08 ب.ظ

زمان عید نوروز

جشن نوروز از لحظهٔ اعتدال بهاری آغاز می‌شود. در دانش ستاره‌شناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیم‌کره شمالی زمین به لحظه‌ای گفته می‌شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می‌رود. این لحظه، لحظه اول برج حمل نامیده می‌شود، و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است.


در کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده می‌شود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته می‌شود و روز آغاز سال محسوب نمی‌شود.

 

نوروز97,عیدنوروز1397,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

 

پیدایش عید نوروز

عید نوروز را به نخستین پادشاهان نسبت می دهند. شاعران و نویسندگان قرن چهارم و پنجم هجری چون فردوسی، عنصری، بیرونی، طبری و بسیاری دیگر كه منبع تاریخی و اسطوره ای آنان بی گمان ادبیات پیش از اسلام بوده ، نوروز را از زمان پادشاهی جمشید می دانند.

 

در خور یادآوری است كه جشن نوروز پیش از جمشید نیز برگزار می شده و ابوریحان نیز با آن كه جشن را به جمشید منسوب می كند یادآور می شود كه : «آن روز كه روز تازه ای بود جمشید عید گرفت؛ اگر چه پیش از آن هم نوروز بزرگ و معظم بود».

 

آداب و رسوم عید نوروز در ایران:

مراسم چهار شنبه سوری قبل از عید نوروز :یکی از آیینهای نوروزی امروز - که بایستی آمیزه ای از چند رسم متفاوت باشد - " مراسم چهارشنبه سوری " است که در برخی از شهرها آن را چهارشنبه آخر سال  گویند.


برگزاری چهارشنبه سوری، که در همهً شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه ی سال ( یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه )، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : " زردی من از تو، سرخی تو از من "، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو و عید  نوروز را با آسودگی و شادی آغاز کنند.


تا زمانی که از ظرف های سفالین چون، کاسه و بشقاب و کوزه، در خانه استفاده می شد، پس از خانه تکانی، کوزهً کهنه ای از پشت بام خانه به کوچه می انداختند؛


کوزه ای که در آن آب و چند سکه ریخته بودند. اسفند دود کردن و آجیل خودرن، فال گرفتن، " فال گوش " ( در کوی و گذر به حرف عابران گوش دادن و از مضمون آن ها برای نیت خود تفاًول زدن. ) و " قاشق زنی " ( معمولا زنان روی خود را می پوشانند و با قاشق، یا کلید به خانه ها در می زنند، صاحب خانه شیرینی، میوه و یا پول در ظرف آنها می گذارد. ) نیز از باورها و رسم هایی است که به ویژه در بین نوجوانان، هنوز به کلی فراموش نشده است.و این رسم ها و باورها در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت اند.

 

نوروز97,عیدنوروز1397,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

 

خرید لباس برای عید نوروز

از یکی دو ماه به عید نوروز مانده مردم به بازار می روند و لباس عیدشان را می خرند.در گذشته مردم معمولا پارچه هایی را خریداری می کردند که رنگ روشن داشت و معتقد بودند اگر لباس را خودشان بدوزند پارچه آن را روزهای دوشنبه یا جمعه قیچی کنند و نیز معتقد بودند که روز پنج شنبه ساعت سنگین است و لباس مدتی روی دست می ماند تا دوخته شود. روز سه شنبه اگر بریده شود نصیب دزد یا مرده شور خواهد شد و روز چهار شنبه می سوزد وسایل خانه نیز باید عوض شود و یا تمیز گردد. پختن نان شیرین از جمله کارهایی بود  که حتماً باید قبل از عید نوروز و برای عید انجام میگرفت.

 

سبز کردن گندم، عدس، تره تیزک، ده پانزده روز به عید نوروز مانده در خانه ها صورت می گیرد. در شیراز معمولا برای این کار از ظرفی استفاده می کنند که از جنس مس یا روی باشد و بعد مقداری دانه ابتدا به سلامتی امام زمان می ریزند و به ترتیب بعد از آن نام اعضای خانواده را می آورند.

 
خانه تکانی یا رفت و روب قبل از عید نوروز :

یکی دو هفته پیش از عید نوروز خانه تکاتی یا رفت و روب انجام می گیرد و مجدداً اثاثیه را جابه جا می کنند و گرد گیری می کنند و دوباره آنها را می چینند. در مراحل بعد تخم مرغ رنگ کردن است که آن ها را آب پز می کنند و رنگ های شاد بر روی آنها می زنند.

 

سفره هفت سین و ساعت تحویل سال

برای تحویل سال در یکی از اطاق های خانه شان سفره می اندازند . پیش از هر چیز آیینه و قرآن در آن می گذارند و بعد هفت سین را می گذارند.

هفت سین عبارت است از سماق، سیر، سنجد، سمنو، سکه، سرکه، سبزی . علاوه بر هفت سین شمع  و آینه  تخم مرغ و ... سر  سفره گذاشته میشود.

 

نوروز97,عیدنوروز1397,عید نوروز,عیدنوروز,نوروزباستانی,جشن نوروز

 

موقع تحویل سال همه اهل خانه باید با لباس نو بر سر سفره باشند اسپند نیز دود می شود و هر کدام از این ها فلسفه ای دارد. شمع برای روشنایی خانه و زندگی، قرآن نشان توجهی است که باید در آغاز سال به خداوند داشته، به علاوه در سال نو، صاحب قرآن یار و مددکار اهل خانه خواهد بود.

 

دید و بازدید عید نوروز

از بامداد نوروز دید و بازدیدها آغاز می شود در همه خانواده ها رسم است که به دیدار کسی که از نظر سن و شخصیت بر دیگران مزیت دارد بروند و دست او را ببوسند و تبریک بگویند و او نیز عیدی که شامل سکه یا پول است به آنها بدهد. بعضی نیز صبح عید نوروز یک بشقاب گندم برشته که شامل: کنجد، گندم، شاهدانه، نخودچی و کشمش است به اضافه یک بشقاب نان شیرین به اضافه تخم مرغ رنگی یا سکه به کوچک ترها می دهند.

 

سیزده بدر (روز سیزدهم عید نوروز )

روز دوازده فروردین همه وسایل تهیه می شود و هر چه از شیرینی ها و آجیل ها باقی مانده برای صبح سیزده آماده می شود که البته همراه آن سرکه و کاهو نیز هست. صبح سیزده فروردین همه دسته دسته عازم کوه و باغ های اطراف شهر می شوند و معتقدند در روز سیزده فروردین نباید در خانه ماند زیرا این روز نحس و بدیمن می باشد. روز سیزده پیش از طلوع آفتاب و تا پاسی از شب ادامه دارد در عصر این روز ویژه سبزی گره زدن دخترهاست که در واقع برای گشایش بخت خود این کار را می کنند.

 

عیدنوروز ، بر همگان مبارک باد.

 

عید نوروز,تبریک عید نوروز,اس ام اس عید نوروز

 




ژ"
نظرات() 

تاریخچه ی عید نوروز

تاریخ:جمعه 25 اسفند 1396-05:07 ب.ظ

عید نوروز جشن باستانی ایرانیان...

یکی از جشن های باستانی ایرانی جشن عید نوروز می باشد که به همین مناسبت به تشریح تاریخچه ای از این عید باستانی در ادامه می پردازیم.عید نوروز

عید نوروز

جشن همتای واژه (عید) در زبان های ایرانی (جشن) یا (یسن) است. از ریشه YAZ به معنای ستایش، نیایش و پرستش؛ (ایزد) به معنای ستایش شده و نیایش شده نیز از همین ریشه است. (جشن) واژه ای ایرانی، مذهبی و بسیار کهن است.

این واژه که باری گران از معناها و سنت های ویژه ایرانی را بر دوش دارد، در اصل عبارت بوده است از برپایی مراسم نیایش و سپاس به مناسبت رخداد یک پیروزی، یک واقعه اجتماعی یا یک معجره آسمانی که سودی برای اجتماع داشته باشد. مردم به هنگام برپایی بزرگداشت گردهم جمع می آمدند و خدای را با مراسم ویژه مذهبی نیایش می کردند، و این نیایش و سپاس همه ساله به عنوان قدرشناسی از موهبتی که از سوی خداوند ارزانی شده بود تکرار می گردید.

این مراسم با رقص های مذهبی و سرود و موسیقی نیز همراه بوده است. آن چنان توده هایی از آتش برپا می داشتند و در کنار آن صدها و هزارها اسب و گاو و گوسفند قربانی می کردند. آن گاه سهمی از قربانی به آتش داده می شد و باقیمانده آن میان مستمندان و نیایشگران پخش می گردید و با همین گوشت قربانی سور و مهمانی برگزار می شد. همین جشن ها در دوره های مختلف زندگانی اقوام ایرانی، آغاز سال را اعلام می کردند.

 

تاریخچه نوروز

بنیاد عید نوروز 

جشن عید نوروز
این جشن از کهن ترین جشن های ایرانی است که پژوهشگران بنیاد آن را هند و ایرانی ندانسته اند، بلکه با قید احتمال آن را به اقوام بومی نجد ایران پیش از مهاجرت و آریاییان، منسوب می دانند. همچنین دو جشن مهرگان و نوروز از طریق سومریان به بین النهرین راه یافته و در آنجا دو جشن (ازدواج مقدس) و (اکیتو) را پدید آورده که بعدها در بین النهرین این هر دو جشن به صورت جشنی واحد در آغاز سال نو برگزار گردیده، ولی در نجد ایران همچنان تا دوره اسلامی به صورت دو جشن مستقل بر قرار مانده است. بنابراین سه جشن «نوروز»، «مهرگان» و «سده» بیشتر در زمره اعیاد ملی ایرانی قرار می گیرند تا جشن های مذهبی.
 

سفره هفت سین

نوروز نماد رستاخیز حیات


نوروز و فروهر
ماه فروردین به فـَرَوَهرها و یا فروشی ها تعلق دارد. جشن نوروز نیز نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به رستاخیز و حیات منتهی می شود. فروهر یکی از نیروهای غیر مادی در وجود انسان است و نوعی همزاد آدمیان که پیش از آفرینش مادی مردمان در جهان مینوی به وجود می اید و پس از مرگ آدمیان نیز دوباره به جای نخستین خویش باز می گردد. در عقاید باستانی تر، ایرانیان تنها قهرمانان را دارای فروهر می دانستند، اما بعدها پرهیزگاران نیز از این موهبت بهره مند می شوند. آنان سالی یکبار برای دیدار بازماندگانشان به خانه های خویش فرود می آیند و ورود آنان برکت را به همراه خواهد داشت، آن زمان که خانه را پاکیزه و درخشنده ببینند. ولی چنانچه آن را آشفته در هم و پاکیزه نشده بیابند برکت برای آن نخواسته ، آن را رها می کنند. حضور فروهرها از طلیعه فروردین و نوروز آغاز می شود و تا دهم فروردین و به روایتی تا نوزدهم آن ادامه می یابد از این جهت مراسم آتش افروزی بر بالای بام ها انجام می پذیرفته تا راه خانه ها را به فروهرها نشان دهند.

آداب نوروز

نوروز در گذشته

نوروز کوچک و نوروز بزرگ
عنوان نوروز در فرهنگ ایرانی به دو روز تعلق داشته است. یکی روز اول فروردین، که خورشید به برج حمل می رسد و به آن نوروز کوچک یا (عامه) می گویند و دیگری نوروز بزرگ یا (نوروز خاصه) است که روز خرداد از ماه فروردین است. گفته اند :نوروز سالروز آفرینش جهان و انسان است و نوروز بزرگ روزی است که در آن جمشید بر تخت نشست و خاصان را طلبید و رسم های نیکو گذاشت، و گفت خدای تعالی شما را خلق کرده است. باید که به آب های پاکیزه تن را بشویید و غسل کنید و به سجده و شکر خدا مشغول باشید و هر سال در این روز به همین دستور عمل نمایید.

نوروز و آب
همه نیکی ها چون از ابرکران (عالم اعلی) به گیتی آید، به خرداد روز آید. باشد که همه روز آید، اما آن روز بیش آید. پیداست اگر آن روز بر تن جامه ای نیکو بدارند. و بوی خوش بویند و مروای نیک تفأ ل کنند و... آن سال نیکویی بدیشان رسد و بدی را از ایشان دور می سازد. از آنجا که نوروز در آغاز فصل بارش باران های بهاری قرار دارد می توان ردپای اردویسور اناهید را نیز در آن یافت. اردویسور اناهید الهه آب است. اوست که به فرمان اورمزد از آسمان باران، برف و تگرگ را فرو می باراند. سبب این که ایرانیان در نوروز غسل می کنند آن است که این روز به الهه آب تعلق دارد. از این رو، مردم در این روز هنگام سپیده دم از خواب برمی خیزند و با آب قنات و حوض خود را می شویند و گاهی نیز آب جاری بر خود از راه تبرک و دفع آفات می ریزند. و در این روز مردم به یکدیگر آب می پاشند و درباره سبب این کار برخی گفته اند علت آن است که در کشور ایران دیرگاهی باران نبارید و سپس ناگهان سخت ببارید و مردم به آن باران تبرک جستند و از آن آب به یکدیگر پاشیدند و این کار همچنان در ایران مرسوم بماند.

نوروز پیروز
نوروز همچنین نمادی است از پیروزی نیکی بر بدی. از همین رو آیین نیایش رپیثون در نوروز برگزار می شود. (رپیثون ) سرور گرمای نیمروز و ماه های تابستان است. با یورش دیو زمستان به زمین رپیثون به زیر زمین فرو می رود تا با گرم نگاهداشتن آب های زیرزمینی، گیاهان و ریشه درختان را از مرگ نجات بخشد. بازگشت سالانه او در بهار نمادی است از پیروزی نهایی خیر بر شر، به همین مناسبت جشن و نیایشی ویژه در مراسم نوروزی به ایزد مذکور تعلق داشته است.

نوروز و سلیمان
در روایات ایرانی آمده است که چون سلیمان بن داوود انگشتر خویش را گم کرد سلطنت از دست او بیرون رفت. اما پس از چهل روز بار دیگر انگشتر خود را بازیافت و پادشاهی و فرماندهی به او بازگشت و مرغان به دور او گرد آمدند، و ایرانیان گفتند:نوروز آمد.

نوروز روز دین و روز پادشاهی
در ماه فروردین، روز خرداد، فریدون جهان را تقسیم کرد. روم را به «سلم»، ترکستان را به «تور» و ایرانشهر را به «ایرج» داد، کیخسرو و سیاوشان را به لهراسب سپرد، زردشت دین مزدیسنان را از اورمزد پذیرفت و کی گشتاسپ شاه دین را از زردشت و در این روز پشوتن رواج دین خواهد کرد. و نیز روایت شده است که کوروش پس از پیروزی بر بابل، پسر خود کمبوجیه را در جشن نوروز گموک بابلی به عنوان پادشاه بین النهرین معرفی کرد. 


ژ"
نظرات() 

مهدی باکری کی بود؟

تاریخ:جمعه 25 اسفند 1396-05:04 ب.ظ


ادامه مطلب


ژ"
نظرات() 

یک تنه در آلمان در برابر یک جهان!

تاریخ:جمعه 25 اسفند 1396-05:04 ب.ظ


ادامه مطلب


ژ"
نظرات() 

عروس ارشد ترامپ، درخواست طلاق داد +عکس

تاریخ:جمعه 25 اسفند 1396-05:03 ب.ظ

«ونسا ترامپ» همسر دونالدجونیور ترامپ ، فرزند ارشد رئیس‌جمهور آمریکا به دادگاه مراجعه کرد و خواستار طلاق شد.

 


ترامپ جونیور و همسرش ونسا ترامپ

یک ماه قبل بود که «ونسا ترامپ» همسر فرزند ارشد دونالد ترامپ در رسانه‌ها خبر ساز شد. او پس از باز کردن پاکتی که حاوی پودری سفید بود، به بیمارستان منتقل شد.

 همسر «دونالد جونیور ترامپ» در منزل خود، پاکت نامه‌ای که برای شوهرش ارسال شده بود را باز کرد و با گزارش وجود پودر سفید در داخل پاکت، برای مقابله با تبعات احتمالی استنشاق این پودر به بیمارستان منتقل شد.

حالا «نیویورک دیلی نیوز» گزارش داده که ونسا ترامپ روز پنجشنبه با رجوع به دادگاهی در منهتن، خواستار طلاق گرفتن از دونالد ترامپ جونیور شد.

این دو در سال 2005 ازدواج کردند و 5 فرزند دارند.

در گزارش این رسانه آمده که دلایل درخواست طلاق نامشخص است اما این درخواست در دادگاه، بدون اعتراض طرفین ثبت شده که این حاکی از رضایت آنها برای جدا شدن از یکدیگر است.

درخواست طلاع عروس ارشد رئیس‌جمهور آمریکا در حالی صورت گرفته که خود دونالد ترامپ سابقه سه بار ازدواج و دو بار طلاق گرفتن را در کارنامه خود دارد.




ژ"
نظرات() 

فرماندار شهرستان آستارا مطرح کرد وجود تخلفات مالی در دهیاری‌های آستارا

تاریخ:جمعه 25 اسفند 1396-05:01 ب.ظ

یونس رنجکش شامگاه پنج‌شنبه در نشست مشترک با دهیاری‌ها و شوراهای اسلامی روستاهای بخش مرکزی و لوندویل این شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری اظهار کرد: توجه به ظرفیت‌های اکوتوریست یکی از اهداف طرح بوم‌گردی است.

نماینده عالی دولت در شهرستان آستارا با بیان اینکه دهیاری‌ها با تئوری‌های روز آشنا بوده و نسبت به توسعه نگاهشان باز است تصریح کرد: مردم انتظار دارند به‌واسطه دستگاه عریض و طویل بخشداری‌ها و دهیاری‌ها تحول در روستاها رخ دهد که متأسفاه دهیاری‌ها این شهرستان انگیزه لازم جهت ایجاد تحول را ندارند. 

وی با اشاره به اینکه دهیاران مدیر روستا هستند و مدیریت در ذات خود خلاقیت و نوآوری دارد خاطرنشان کرد: دهیاری‌ها در توسعه روستاهای تحت‌کنترل خود نقش حیاتی دارند که متأسفانه با نگاه سنتی موجود در دهیاری‌های شهرستان آستارا این مهم تحقق نمی‌یابد. 

رنجکش با بیان اینکه اتفاق خاصی در این یک سال اخیر در حوزه دهیاری‌های شهرستان آستارا رخ نداده است افزود: دهیاری‌های بخش مرکزی و لوندویل این شهرستان تا 20 فروردین‌ماه سال 97 فرصت دارند برنامه‌های خود در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی را به کارشناسان فرمانداری ارائه دهند. 

فرماندار شهرستان آستارا با اشاره به وجود تخلفات مالی در دهیاری‌های این شهرستان تصریح کرد: یکی دو مورد تخلف مالی در دهیاری‌های بخش مرکزی و لوندویل شهرستان آستارا مشاهده شده که پرونده این تخلفات جهت روشن شدن ماجرا در دست بررسی است. 

وی با بیان اینکه دولت با تمام نداشته‌های خود در حوزه روستا سنگ تمام گذاشته است، زیرا اعتقاد دارد که توسعه روستا، محور توسعه در سطح کشور است افزود: صفرتاصد اعتباری که برای دهیاری‌ها تخصیص می‌یابد باید در راه توسعه و آبادانی روستاها هزینه شود و خلاف این خیانت به مردم خود آن روستا است. 

رنجکش با اشاره به اینکه از دست کردن در جیب دهیاری‌ها مخالف هستم گفت: کمیته‌ای جهت بررسی هزینه‌کردها‌ی دهیاری‌های بخش مرکزی و لوندویل شهرستان آستارا تعیین‌شده و با دهیارانی که اعتبار تخصیص‌یافته جهت عمران روستا را در جای دیگری هزینه کرده‌اند برخورد می‌شود. 

فرماندار شهرستان آستارا برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط دهیاری‌ها را باعث دل‌بسته‌شدن روستایی در حوزه جغرافیایی روستا دانست و افزود: فرمانداری از برنامه‌هایی که با محوریت تولید نشاط اجتماعی در روستاها برگزار می‌شوند حمایت می‌کند. 

به گزارش فارس، در پایان نشست مذکور از دهیاری‌های روستاهای عنبران و کوته‌کومه به ترتیب از توابع بخش مرکزی و لوندویل شهرستان به‌عنوان دهیاری‌های نمونه سال به دلیل تلاش مضاعف جهت اجرای برنامه‌های مصوب از سوی فرمانداری، تکریم ارباب‌رجوع و رعایت حقوق شهروندی تجلیل به عمل آمد.




ژ"
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo