به روز نامه الكترونیكی درد نیوز اولین سایت حقوق بشر و محیط زیسنت ایران خوش آمدید تاسیس 1379 درد نیوز - مطالب هفته چهارم فروردین 1396

دنیای وارونه-عجب رسمیه رسم زمونه

نامه یك نویسنده و محقق و فعال حقوق بشر و رو زنامه نگار به استاندار گیلان

تاریخ:چهارشنبه 30 فروردین 1396-05:11 ب.ظ

نامه  یك نویسنده و محقق  و فعال حقوق بشر  و رو زنامه نگار  به استاندار گیلان
dardnews.ir       astaranews1.ir

استاندار   و ریس شورای تامین و اداری استان گیلان  
  با سلام    پیرو نامه های قبلی و پیامك های قبلی خدمت حضر تعالی
  اینجانب اسماعیل اسدی دارستانی   درجه دار بازنشسته ارتش  نویسنده و محقق پنچ کتاب  و روزنامه نگار و اولین وبلاگ نویس  و مستند ساز  و فرزند جانباز 65 درصد و برادر جانباز  سواد فوق دیپلم و فرزندم هم  سرباز ارتش است  .....   ضامن چند نفر بودم  مجبور شدم ماشین ام را که مسافرکشی می کردم  بفروشم  و مقداری قرض بکنم قسط وام گیرندهها در بانک ها بدهم  و چند ماهی است بخاطر ضامن بودن سه نفر  از حقوقم کسر می شود فقط من پانصد هزار تومان دریافتی دارم هیچ گونه در آمدی ندارم .....      برای استخدام در اسکله آستارا(استان گیلان )  از فرماندار امام جمعه بنیاد شهید  نماینده آستارا و آیت الله قربانی  نامه بردم تشکیل پرونده دادم    با توجه به وضعیت من درخواست دارم دستور استخدام من در اسکله آستارا را بدهید حتی پول خرید نان ندارم(مههاست به شما و شهرستان  آستارا و نماینده و شوراها نامه و مشكلم را  گفتم  كسی  به دادم نرسیده است ) را احتیاج بکار دارم .        

 با تشکر اسماعیل اسدی دارستانی  نویسنده و محقق  و فعال حقوق بشر  و رو زنامه نگار   از  آستارا    09119812795



ژ"
نظرات() 

در دیدار جمعی از فرماندهان ارتش: رهبر معظم انقلاب:تقویت اقتصادی، نقطه کلیدی و دارای اولویت/انتخابات باید گسترده، پرشور و با امنیت باشد

تاریخ:چهارشنبه 30 فروردین 1396-05:11 ب.ظ

آیت الله خامنه‌ای صبح چهارشنبه در دیدار فرماندهان و جمعی از یگان های نیروهای چهارگانه ارتش به مناسبت روز ارتش و نیروی زمینی با اشاره به نقش اقتدار، توانایی‌ها و انگیزه بالای ارتش در تأمین امنیت کشور، نیروهای نظامی را یکی از مؤلفه های تأمین امنیت برشمردند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر تأثیر عملکرد دستگاههای اقتصادی، علمی و تحقیقاتی، و آموزشی و فرهنگی در جلوگیری از به نتیجه رسیدن اهداف دشمن، اولویت درجه یک کشور را مسائل اقتصادی دانستند و گفتند: اصلی ترین وظیفه مسئولان، پیگیری سیاستهای اقتصاد مقاومتی بویژه در بخش اشتغال و تولید و تلاش جدی برای حل مشکلات معیشتی مردم و همچنین ایستادگی در مقابل ابرقدرتها و نترسیدن از تشر آنها است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به انتخابات 29 اردیبهشت، انتخابات در نظام جمهوری اسلامی را نماد مردم سالاری اسلامی و مایه عزت و افتخار و قدرت و سربلندی دانستند و تأکید کردند: باید مردم، مسئولان و نامزدها، انتخابات را قدر بدانند و زمینه یک انتخابات پرشور و شوق و با نشاط، سالم، با امنیت و گسترده را فراهم کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با گرامیداشت روز ارتش و تجلیل از خانواده ها و همسران و فرزندان ارتشیان به عنوان همسنگران و همرزمان واقعی آنها، تعیین روز ارتش بوسیله امام (ره) را یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین اقدامات امام راحل برشمردند و گفتند: این اقدام علاوه بر مستحکم کردن پایه های ارتش جمهوری اسلامی، موجب یأس و ناامیدی بسیاری از توطئه گران، در آن زمان شد.
ایشان با تأکید بر اینکه تعیین روز ارتش از جانب امام خمینی (ره) به معنای پذیرش هویت ارتش با همه مختصات و شرایط آن در ابتدای پیروزی انقلاب بود، افزودند: حفظ و تقویت ارتش، اعتقاد قلبی و عمیق امام(ره) بود و این تصمیم صحیح امام موجب شد ارتش در همه قضایای بعد از انقلاب، خوش بدرخشد.
رهبر انقلاب اسلامی، ایستادگی در مقابل توطئه های درونی را یکی از نمونه های کارنامه درخشان ارتش برشمردند و گفتند: نقش آفرینی ارتش در دوران دفاع مقدس و ارائه جلوه های عملی از سطوح بالای اخلاق و معنویت در کنار قدرت رزمی، یکی دیگر از افتخارات آن است.
حضرت آیت الله خامنه ای، شهیدان صیاد شیرازی و بابایی و بسیاری از شهدای ارتش را الگوهای عملی از اخلاق و معنویت خواندند و تأکید کردند: ارتش جمهوری اسلامی امروز یک نیروی فکری و معنوی و دارای انگیزه های پاک و مقدس است که این یکی از آثار مهم اقدام امام در تعیین این روز است و باید این ارزشها قدر دانسته و تقویت شوند.
ایشان با تأکید بر لزوم افزایش آمادگی های روحی و معنوی ارتش، به نقش مهم نیروهای مسلح در تأمین امنیت اشاره کردند و افزودند: امنیت برای یک کشور بسیار مهم است و هرچه نیروهای مسلح مقتدرتر و پرانگیزه تر باشند، این اقتدار حتی اگر با تحرک نظامی هم همراه نباشد، زمینه ساز ایجاد امنیت خواهد بود.
فرمانده کل قوا، فرماندهان ارتش را به تربیت انسانهایی که بتوانند الگو باشند توصیه و خاطرنشان کردند: روز به روز باید الگوهای اخلاقی همچون شهید صیاد و شهید بابایی در سازمان بزرگ و دارای شوکت ارتش افزایش یابد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه نیروهای مسلح از مهمترین حصارهای تأمین امنیت برای مردم بشمار می روند، افزودند: علاوه بر نیروهای مسلح، مجموعه ها و دستگاههای اقتصادی، آموزشی، علمی و تحقیقاتی و فرهنگی نیز اگر در جهت مقابله با اهداف دشمن و به عنوان بخش های تکمیل کننده یکدیگر، عمل کنند، قطعاً هماهنگ با نیروهای مسلح، زمینه ساز حفظ و تقویت امنیت ملی و توسعه و پیشرفت کشور خواهند شد.
حضرت آیت الله خامنه ای یکی از طراحی های اصلی دشمن را، استفاده از نقاط ضعف و مشکلات اقتصادی برای ضربه زدن به ملت ایران، دانستند و خاطرنشان کردند: به همین علت در سالهای اخیر شعارهای اقتصادی برگزیده و برجسته شدند.
ایشان تقویت بنیه اقتصادی کشور را حساس ترین و کلیدی ترین موضوع برشمردند و گفتند: بر همین اساس بر اجرای سیاستهای اقتصادی مقاومتی به عنوان یک مجموعه «کار و حرکت و اقدام» بویژه بر موضوع اشتغال و تولید و همچنین مسائل معیشتی مردم و کارکنان دستگاههای مختلف از جمله نیروهای مسلح تأکید دارم.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تمرکز بدخواهان نظام اسلامی برای استفاده از نقاط ضعف اقتصادی به منظور ایجاد اخلال، خاطرنشان کردند: وقتی انگیزه و هدف دشمن مشخص است، قاعدتاً باید انگیزه مسئولان برای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی افزایش یابد و من همه این مسائل را که دیدگاه کارشناسان زبده اقتصادی است، به طور مشروح و خصوصی برای مسئولان نیز بیان کرده ام.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: توقع من از مسئولان این است که وقتی انگیزه دشمن را برای استفاده از نقاط ضعف اقتصادی می بینند، درصدد برطرف کردن نقاط ضعف اقتصادی و بستن منافذ برآیند.
ایشان تأکید کردند: البته نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران، نقاط قوت فراوانی دارند و علت سربلندی ملت در مقابل توطئه های گوناگون، از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون همین نقاط قوت عجیب است که از لحاظ کمیت و کیفیت، از نقاط ضعف بیشتر هستند.
رهبر انقلاب اسلامی یکی از این نقاط قوت برجسته را روحیه شجاعت و ایستادگی ملت ایران در برابر تشرها و اخم های ابرقدرتها دانستند و افزودند: یکی از شگردهای قدرتهای متجاوز، برای ترساندن ملتها و دولتها و وادار کردن آنها به تأمین منافع نامشروع خود، تشر زدن و از خود بزرگنمایی نشان دادن است.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: برای یک کشور بدترین حالت آن است که مسئولان آن کشور، از تشر دشمن بترسند زیرا این کار در را برای ورود، تجاوز و تعرض او باز می کند.
ایشان خاطرنشان کردند: در اینکه امور کشور را باید با عقل و تدبیر و حکمت انجام داد، هیچ تردیدی وجود ندارد اما این تدبیر و حکمت باید همراه با شجاعت باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ترسیدن و دلهره از تشر دشمن و تحت تأثیر اخم قدرتمندان قرار گرفتن اولِ بدبختی است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر کسی هم می خواهد بترسد، اشکالی ندارد اما از طرف ملت و به حساب مردم نترسد زیرا ملت ایران ایستاده است.
ایشان با اشاره به انواع توطئه ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، خاطرنشان کردند: اگر بنا بود جمهوری اسلامی و ملت ایران از قدرتها بترسد و در مقابل آنها عقب نشینی کند، اکنون دیگر هیچ اثر و نشانی از ایران و ایرانی باقی نمی ماند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: دشمن اعم از امریکا و بزرگتر از امریکا، در مقابل نظامی که به مردم خود متصل است و مردم و ملت خود را دوست دارد و ملت نیز آن نظام را دوست دارند و در مقابل دشمن مقاوم هستند، هیچ غلطی نمی تواند بکند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اینکه در دشمنی قدرتهای زورگو بویژه امریکا، با ملت ایران هیچ تردیدی نیست افزودند: اینکه بگویند با فلان فرد موافق هستند و با او ملاحظه خواهند کرد، حرف نادرستی است زیرا دشمنی آنها از زمان امام (ره) و بعد از امام و در زمان دولتهای گوناگون که با سلایق مختلف، بر سر کار بودند، همواره ادامه داشته است.
ایشان با تأکید بر اینکه باید اقتدار و ایستادگی ملت ایران و تأثیرناپذیری ملت از تشر امریکا و برخی کشورهای اروپایی ادامه پیدا کند، خاطرنشان کردند: بخش مهمی از ادامه ایستادگی و نهراسیدن از دشمن، بعهده نیروهای مسلح، و بخش عمده آن بر عهده اقتصادیون و مجموعه های فرهنگی، آموزشی، بخصوص متصدیان بخش های علمی و تحقیقاتی است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان با اشاره به انتخابات پیشِ رو، انتخابات را از افتخارات ملت ایران و مایه عزت، قدرت، روسفیدی و سربلندی ملت ایران در دنیا خواندند و افزودند: بدخواهان به‌دنبال نشان دادن اسلام و معنویت در نقطه مقابل مردمسالاری بودند، اما جمهوری اسلامی، با مردمسالاری اسلامی و انتخابات، غلط بودن این حرف را نشان داد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: همه ملت در انتخابات احساس می‌کنند که کلید کارهای کشور در دست خودشان است و آنان هستند که عناصر اصلی کشور را معین می‌کنند.
ایشان با تأکید بر اینکه همه مردم، نامزدها، دولت و دست‌اندرکاران باید قدر انتخابات را بدانند و آن را گرامی بدارند، افزودند: باید انتخاباتی گسترده، با شور و شوق و نشاط ، سالم و همراه با امنیت برگزار شود و چنین انتخابات و ذخیره‌ای، به کشور مصونیت بسیاری خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مطالب وسوسه‌انگیز رسانه‌های دشمن و تلاش خصمانه آنان برای خراب کردن انتخابات، خاطرنشان کردند: ملت ایران با همین بیداری و هوشیاری که همواره نشان داده است، در مقابل این حرکت عمل خواهد کرد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، امیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش با تبریک اعیاد ماه رجب و گرامی‌داشت روز ارتش و نیروی زمینی، گفت: امروز ارتش مفتخر است که در همه عرصه‌های زمینی، دریایی، پدافندی و هوایی با اقتدار، اعتماد به نفس و توکل به خدا از مرزهای خاکی و اعتقادی انقلاب اسلامی دفاع می‌کند و فراتر از همه مؤلفه‌های آمادگی رزمی، به دریای بیکران انسانهای مؤمن و متخصص خود می‌بالد.


ژ"
نظرات() 

برجام و مردم؛ تلاش مخالفان دولت بر دو قطبی کردن انتخابات

تاریخ:چهارشنبه 30 فروردین 1396-05:10 ب.ظ

تحلیل رفتار و گفتار مخالفان دولت در روزهای منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حکایت از یک دو قطبی دارد که محورهای آن بر انتقاد از برجام و متهم کردن برخی اعضای دولت یازدهم به زندگی اشرافی می چرخد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، ثبت نام چند چهره مخالف دولت و تعدادی ناشناخته حکایت از یک نوع اختلاف داخلی در بین این جناح های سیاسی دارد. اما با این وجود بر هیچ کس پنهان نیست که منتقدان دولت که این روزها در لباس برخی جناح ها دورهم گرد آمده اند می کوشند تا با تاکتیک های مختلف انتخاباتی، ضمن شکست دولت تدبیر و امید، شکست های سیاسی خود را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و مجلس دهم جبران کنند.
واکاوی رفتار این طیف سیاسی و برخی شعارهایی که برای حضور در کارزار انتخاباتی مشخص کرده اند نشان می دهد برنامه ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کوتاه مدت نبوده بلکه برنام های مدون است که در سه سال گذشته توسط بسیاری از نظریه پردازان این گروه طراحی شده است.

1- «دولت تک دوره ای» یکی از مهمترین تاکتیک هایی بود که برای القا ناکارآمدی دولت توسط مخالفان دولت در دستور کار قرار گرفت. منتقدان از همان ماه های نخست آغاز فعالیت دولت با این وعده که این دولت، نخستین دولت چهار ساله بعد از انقلاب است به نوعی در پی القا این امر هستند که ماموریت این دولت را تنها در یک برهه کوتاه از زمان و به سرانجام رساندن پرونده هسته ای خلاصه کنند.
کلید واژه تک دوره ای بودن دولت روحانی یکی از پرکاربردترین کلید واژه های سخنرانی و تحلیل منتقدان دولت و رسانه های وابسته به آنان بود. این روزها با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کار را بیشتر از هر زمان دیگر در رسانه و شبکه های مجازی انجام می دهند.

2- تقابل حامیان برجام و منتقدان آن هر چند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم شکست سنگینی برای منتقدان توافقنامه هسته ای تحمیل کرد اما مخالفان دولت بدون درس گرفتن از آن انتخابات و تاکید بر ناکارامد بودن برجام در سطح ملی و بین المللی سعی دارند این بار تقابل دولت برجام در مقابل «اقدام» کلید بزنند تا با استفاده از برخی کارشکنی دولت ها غربی به نوعی دو قطبی ایجاد برجام و منتقدان برجام درست کنند.
ثبت نام یکی از منتقدان اصلی برجام می تواند گواهی بر این تقابل باشد. وی که همواره یکی از منتقدان سرسخت دولت در زمینه های مختلف بود بعد از ناکامی در ممانعت از تصویب برجام در مجلس نهم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز نتوانست رای لازم برای ورود به مجلس از حوزه انتخابیه تهران کسب کند.

3- ایجاد دو قطبی «مردم و اشرافیت» یکی دیگر از تاکتیک های انتخاباتی اصولگرایان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است.این حربه که رییس جمهوری پیشین در انتخابات های سال 84 و 88 از آن به عنوان مهمترین تاکتیک خود استفاده می کرد و در آن برهه از زمان به خوبی جواب داد این روزها به یکی از مهمترین امیدهای اصولگرایان تبدیل شده است.
آنان با فرض اینکه حسن روحانی و اعضای کابینه وی نماد قشر مرفه جامعه هستند به نوعی خود را نماینده طبقه متوسط و روستایی می دانند و در این زمینه با انتخاب کلید واژه هایی مانند «مردم »،« مستعضفان» و « انقلابیون» سعی دارند به نوعی جناح رقیب را متهم به بی توجهی به این قشرها کرده و رای قشر خاکستری جامعه را از آن خود کنند.

4- « شلیک مخالفان » دیگر تاکتیکی است که مجموعه مخالفان دولت در این دوره از انتخابات در دستور کار قرار داده اند.
شاید در نگاه اول بسیاری از اصولگرایان از ورود رییس جمهوری پیشین به کارزار انتخاباتی شگفت زده شدند اما این شگفتی تنها ساعاتی طول کشید زیرا قریب به اتفاق روزنامه های اصولگرا روز بعد از ثبت نام رییس جمهوری سابق هیچ گونه واکنش منفی نسبت به آن نشان ندادند. خوشحالی زیر پوستی رسانه های این طیف از ثبت نام رییس جمهوری پیشین به این خاطر است که آنان معتقدند در صورت تایید صلاحیت رییس دولت نهم و دهم در مناظره ها دست برتر از ان اصولگرایان می باشد.
صراحت فرد مورد نظر در مناظره و نشست های خبری در کنار آمار و اطلاعاتی که وی از زمان ریاست جمهوری ارایه می دهد می تواند به ابزاری کارساز برای پیروزی بر روحانی تبدیل شود.

5- سیاه نمایی اوضاع اقتصادی کشور از دیگر حربه هایی است که مخالفان دولت به آن امید فراوانی دارند تا به وسیله آن دولت یازدهم را زمین گیر کنند. این سیانمایی ها هر چند که در طول سه سال گذشته وجود داشته است اما در ماه های منتهی به انتخابات شدت بیشتری گرفت تا جایی که حسن روحانی در نشست خبری هفته پیش تاکید کرد عده ای ماشین دودی هستند و همه چیز را سیاه می بینند.
سیاه نمایی اوضاع داخلی به ویژه در زمینه اقتصادی و ناامید کردن مردم از دولت یازدهم می تواند کارکردهای متفاوتی داشته باشد. از یک سو این سیاه نمایی ممکن است موجب سرازیر شدن رای مردم به سمت و سوی کاندیدای اصولگرا شود و در سوی دیگر ناامیدی از وضعیت کنونی میزان مشارکت در انتخابات را کاهش دهد.
کاهش میزان مشارکت در انتخابات موجب می شود تا برخی از کاندیدایی که به درستی در زمان انتخابات تبلیغات انجام می دهند پیروز انتخابات باشند.

6- بررسی رفتار و گفتار مخالفان دولت و کاندیدای آنها حکایت از آن دارد روی آوردن به شعارهای پوپولیستی و عام پسند یکی دیگر از حربه هایی است که می تواند به راحتی سبد رای برخی از اقشار جامعه را به سوی آنان سرازیر کند.
اصولگرایان با بازگشت به شیوه مناظره و سخنرانی های رییس جمهوری سابق در انتخابات های ریاست جمهوری 84 و 88 به نوعی می خواهند زمینه را برای جذب آرا خاکستری جامعه که متعلق به توده های مردم است فراهم کنند.




ژ"
نظرات() 

آسیای میانه و قفقاز؛ هدفگذاری دولت در سال جدید

تاریخ:چهارشنبه 30 فروردین 1396-05:10 ب.ظ

سفر کنونی وزیر امور خارجه کشورمان به همراه هیاتی بلندپایه به کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز در فضایی انجام شده که بستر برای گسترش روابط ایران و جهان فراهم است و انتظار می رود در این سفر گشایش هایی را به ویژه در حوزه تجاری و اقتصادی شاهد باشیم.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، در ادامه سفرهای پسابرجامی، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در صدر هیاتی از نمایندگان 30 بنگاه اقتصادی، موسسات صنعتی و بانکی یکشنبه بیست وهفتم فروردین ماه عازم ترکمنستان شد تا از آنجا سفر آسیای میانه ای خود را آغاز کند؛ سفری که گفته می شود برای تحقق بخشی از برنامه های شعار امسال رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» انجام گرفته است.
وزیر امور خارجه پس از ترکمنستان مسیر گرجستان و قرقیزستان را در پیش خواهد گرفت تا مهمترین ماموریت خود را در قالب توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی انجام دهد.

** گسترش مبادلات تجاری؛ محور رایزنی های کنونی
پس از برجام و باز شدن راه مبادلات و تعاملات ایران با جهان به نظر می رسد که هدف از این سفر بیشتر به موضوع تعاملات اقتصادی معطوف باشد ضمن آن که از ترکیب هیات همراه وزیر امور خارجه نیز این موضوع آشکار می شود.
پیشتر حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری نیز در جریان سفری به چند کشور حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از جمله قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان بستر را برای همکاری ها بیشتر فراهم کرد. در جریان آن سفر چند سند همکاری در زمینه های مختلف به امضا رسید که فقط پنج سند آن مربوط به ایران و ارمنستان بود.
در سفر کنونی وزیر امور خارجه و تیم همراه وی، علاوه بر گفت وگوهای سیاسی و اقتصادی بین نمایندگان ایران و سه کشور مورد نظر، نشست ‌های اقتصادی مشترکی نیز بین موسسات و بنگاه‌های اقتصادی و بازرگانی دو طرف انجام می شود که نشست مشترک صبح دوشنبه بین ایران و ترکمنستان از آن جمله بود.
لازم به بیان است که ایران و کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از دهه های پیش روابط دوستانه ای را تجربه کرده اند و جمهوری اسلامی از نخستین کشورهایی بود که بعد از استقلال آنها، این رویداد را به رسمیت شناخت. حال یکی از اهداف وزیر امور خارجه از این سفر، حضور در بیست وپنجمین سالگرد استقلال آنها است.

** ایران و آسیای میانه؛ ضرورت توجه به ظرفیت های بالقوه
به رغم وجود بسترها و ظرفیت های مشترک بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز، متاسفانه سطح همکاری ها و مبادلات با میزان مورد انتظار بسیار فاصله دارد.
در همین راستا بود که ظریف درباره اهداف سفر هیات ایرانی اظهار کرد: امکان همکاری های ترانزیت با گرجستان برای اتصال دریای سیاه به خلیج فارس و اقیانوس هند وجود دارد که راه بسیار مطلوبی برای آینده ترانزیت و راهگذر شمال-جنوب در جهان خواهد بود.
بر پایه سخنان «گوانچ رجب اف» قائم مقام وزارت اقتصاد و توسعه ترکمنستان در همایش مشترک تجاری دو کشور، حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال گذشته به رقم 1.7 میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر ایران در 87 طرح در خاک ترکمنستان مشارکت و سرمایه گذاری کرده است و 30 شرکت ایرانی در ترکمنستان به ثبت رسیده اند و به کارهای اجرایی پروژها مشغول اند.
هرچند برخی آمارها از حجم مبادلات نزدیک به 2 میلیاردی بین ایران و ترکمنستان حکایت می کنند اما کارشناسان معتقدند با وجود ظرفیت های گوناگون همکاری، این حجم می تواند به 10 میلیارد دلار نیز برسد.
این موضوع نسبت به روابط ایران و گرجستان نیز صادق است. بر پایه آمارها، حجم مبادلات تجاری ایران و گرجستان در سال 2015 به حدود 127 میلیون دلار می رسید و با سفر کنونی وزیر امور خارجه انتظار می رود این حجم مبادلات افزایش یابد. بخش کشاورزی، صنایع ساختمانی و کالاهای بهداشتی، کشت های فرامرزی و صنایع تکمیلی زمینه های مناسبی برای گسترش و توسعه همکاری های این دو کشور هستند.
مقصد بعدی ظریف و تیم همراه وی، کشور قرقیزستان است که حجم روابط این کشور با ایران نیز با وجود ظرفیت های بالقوه چندان مناسب نیست. حجم بروابط تجاری دو کشور در سال گذشته 24 میلیون دلار برآورد شده است که در فضای پسابرجام و تلاش های دولت یازدهم انتظار می رود که افزایش یابد. کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی از جمله زمینه ها و علایق مشترک این دو کشور به شمار می رود.

** کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز در روابطی چندجانبه
آن چه که در بخش پیش مورد اشاره قرار گرفت به روابط دوجانبه ایران با سه کشور حوزه آسیای میانه و قفقاز ارتباط می یافت اما در سطحی بالاتر همکاری های چندجانبه درون منطقه ای است. کشورهای عضو «سازمان همکاری اقتصادی» (اکو) شامل ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از ده ها پیش با تشکیل این اتحادیه اقتصادی تلاش کردند تا موانع موجود بر سر راه گسترش همکاری ها را بردارند.
با مشارکت وزیر امور خارجه و همراهان وی در نشست های اقتصادی مشترک انتظار می رود تا نمایندگان بخش خصوصی این کشورها با یکدیگر آشنا شده و از محصولات و خدمات یکدیگر اطلاع یابند. بنابراین، در کنار همکاری بخش های دولتی، بستر برای توسعه همکاری های بخش خصوصی نیز هموار خواهد شد.
علاوه بر همکاری های اقتصادی و تلاش برای گسترش مبادلات تجاری دوجانبه و چندجانبه، تعاملات سیاسی نیز مورد توجه بوده است به ویژه در شرایطی که خطر تروریسم افراط گرایی، جهان را تهدید می کند. در چنین شرایطی همکاری های نزدیک درون منطقه ای از اهمیت فزاینده ای برخوردار شده است.




ژ"
نظرات() 

همه آمده اند رییسِ جمهوری شوند

تاریخ:چهارشنبه 30 فروردین 1396-05:09 ب.ظ

پایان مهلت نام نویسی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به معنای پایان صف چند صد نفره ای است که بدون ضوابط خاصی به وزارت کشور آمدند تا آمادگی خود برای را رقابت بر سر عالی ترین منصب اجرایی کشور اعلام کنند؛ صفوفی که ایجاد آن سال ها است سبب طرح پرسش هایی جدی در زمینه ضوابط و قوانین نامزدی ریاست جمهوری شده است.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، امروز بیست و ششم فروردین 96 آخرین روز ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم است که رای گیری آن بیست و نهم اردیبهشت ماه به انجام خواهد رسید. طی پنج روزی که از آغاز ثبت نام می گذرد صدها نفر برای نامنویسی به وزارت کشور رفته اند و در پایان روز چهارم اعلام شد که بیش از هزارنفر داوطلب ریاست جمهوری دوازدهم شده اند.

** صف های طویل داوطلبان ریاست جمهوری
اکثریت ثبت نام کنندگان، نه چهره یا خبره سیاسی بودند نه کارنامه مدیریتی برای برعهده گیری عالی ترین منصب اجرای کشور داشتند. امسال اعلام نامزدی کودکی سه ساله از سوی والدینش یا ثبت نام پیرمردی 92 ساله برای ریاست جمهوری خبر ساز شد، خانواده ای چهارنفره به صورت دسته جمعی برای نامزدی به وزارت کشور سر زدند و مانند سال های گذشته برخی با ظاهر و چهره هایی نامتعارف در این وزارتخانه حاضر شدند.
ثبت نام های نامتعارف امسال و سال های گذشته هرچند به قول برخی خبرنگاران و ناظران، قسمت مفرح و سرگرم کننده انتخابات است اما هر بار پرسش های بسیاری را در زمینه قانون انتخابات و سازوکارهای نامزدی به دنبال داشته است. موافقان قوانین و چارچوب های کنونی معتقدند شرایط عمومی و کلی ثبت نام کنندگان مزیتی است که نشان می دهد برای همگان عرصه ای موسع برای برعهده گرفتن عالی ترین مناصب و مسوولیت ها وجود دارد اما در برابر، این دیدگاه مطرح است که قانونگذاران دست کم برای نام نویسی انتخاب شوندگان ریاست جمهوری به فکر سازوکار و صافی کاملتری باشند.
طرفداران تغییر فرایند و سازوکارهای موجود با اشاره به برداشت و نگاه های که در درون کشور و نیز از بیرون مرزها به مقوله انتخابات ریاست جمهوری شکل می گیرد و با توجه شانیت این مقام بر این باورند که باید قوانین مشخصی تصویب شود تا از ایجاد صف های طویل داوطلبان ریاست جمهوری جلوگیری به عمل آید.

** نگاهی به شرایط انتخاب شدن به عنوان رییس دولت در برخی کشورها
درالگوهای مختلف مردمسالاری، شرکت کنندگان در رقابت های سیاسی برای تصدی کرسی ها انتخابی باید واجد شرایط و ویژگی های خاصی باشند. براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی و اصل یکصد و پانزدهم «رییس‏ جمهوری باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ که‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: ایرانی‏ الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ کشور.» نکته قابل تامل اینکه در قانون انتخابات به عنوان آیین نامه گزینش رییس جمهوری شرایط سنی، سیاسی، حرفه ای و ... مشخصی وضع نشده است.
در کشوری چون انگلیس، دولت و رییس آن از میان احزاب پیروز در انتخابات پارلمانی برآمده و به نوعی شرایط عمومی بین نمایندگی مجلس عوام تا نخست وزیری مشترک است. در حوزه های انتخاباتی انگلیس که مقرر شده از آن تنها یک نماینده به پارلمان فرستاده شود، معرفی نامزد به روش درخواست صورت می‌گیرد.
در این کشور، افراد دارای صلاحیتِ مقرر در رویه های مشخص، پس از تهیه برگه رسمی نامزدی، نام و نشانی و شغل خود را درآن می‌نویسند. سپس امضا یکی از رای دهندگان به عنوان پیشنهاد دهنده، امضا رای دهنده ای دیگر به عنوان تایید کننده و امضا هشت نفر به عنوان موافق به آن ضمیمه می شود. همچنین مبلغی پول به عنوان وثیقه به مسوولان مربوطه تسلیم می شود تا نام نامزد در فهرستی رسمی ثبت شود. اگر نامزدی کمتر از پنج درصد آرا در حوزه انتخاباتی را بدست آورد، ودیعه او به نفع دولت ضبط می ‌شود. شرایط سنی نامزدی مجلس عوام انگلیس، دارا بودن حداقل 18 سال است. نامزدها باید شهروندی پادشاهی بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی) یا کشورهای عضو جامعه همسود (کشورهایی که به طور تشریفاتی ملکه یا پادشاه در آن ها رییس کشور شمرده می شود) را داشته باشند.
در نظام ریاستی فرانسه اولین شرایط نامزدهای ریاست جمهوری عبارت است از داشتن حداقل 23 سال سن و نیز تابعیت فرانسوی با ذکر این نکته که نوع تابعیت نامزد از حیث اکتسابی یا تبعی بودن تفاوتی ندارد. شرایط یادشده برای نامزدهای انتخابات پارلمانی نیز عمومیت دارد.
نامزد ریاست جمهوری فرانسه باید معرفی نامه ای خاص برای شرکت در انتخابات داشته باشد. ضرورت دارد این معرفی نامه از سوی حداقل 500 شهروند فرانسوی که واجد شرایط «نمایندگی منتخب» (Mandatelectif) باشند امضا شود؛ به این معنی که اشخاص معرفی‌کننده باید پیشاپیش، خود در یک انتخابات رسمی شامل انتخابات پارلمانی (مجمع ملی یا سنا)، شهرداری‌ها، مناطق و شورای اجتماعی اقتصادی در چارچوب ضوابط قانونی انتخاب شده باشند و در زمان معرفی نامزد مورد نظر، در وضعیت نمایندگی باشند. این 500 نفر باید دست‌کم از 30 حوزه انتخابیه متفاوت در فرانسه یا دیگر سرزمین های تحت حاکمیت پاریس باشند تا نامزد معرفی شده صلاحیت لازم را احراز کند.
چهره های دارای شرایط ریاست جمهوری در فرانسه باید با واریز مبلغی ( 10 هزار فرانک برای انتخابات 2007) به عنوان احتیاط به حساب خزانه‌داری کل، اعلام نامزدی کنند. این چهره ها، اعلامیه نامزدی خود را به شورای قانون اساسی ارسال می ‌کنند و این شورا با بررسی جمیع شرایط قانونی تاییده لازم را صادر می کند.
در مورد شرایط عمومی نامزدهای ریاست جمهوری و کنگره در آمریکا، قانون اساسی این کشور تصریح داشته که هر شخص برای احراز مقام ریاست جمهوری باید شهروند بومی یا تبعه ایالات متحده، حداقل سی و پنج ساله و دارای چهارده سال اقامت آمریکا باشد.
در فدراسیون روسیه نیز همانند آمریکا حداقل سن برای داوطلبان 35 سال است اما نامزدها تنها با داشتن10 سال تابعیت می توانند برای ریاست جمهوری نامزد شوند. نکته قابل تامل اینکه داوطلبان مستقلِ فاقد حمایت حزبی باید دست کم دومیلیون امضای معتبر از اتباع بالای هجده سال روسیه را ضمیمه درخواست نامزدی خود سازند.
در کشوری چون مصر، داوطلبان ریاست جمهوری باید علاوه بر داشتن شرایط سنی، شرایط سیاسی ویژه ای داشته باشند از جمله داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری باید دارای سابقه فعالیت سیاسی در شورای رهبری یکی از احزاب و تشکل های قانونی باشند. در مصر نامزدها نباید دارای تابعیت دوگانه یا همسر خارجی باشند.
به این ترتیب می توان دید که در بسیاری از کشورها صافی های کاملتر و مشخصتری برای داوطلبی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. این در حالی است که با شرایط عمومی مندرج در قوانین ایران بسیاری از افراد می توانند برای نامزدی ریاست جمهوری نامنویسی کنند؛ وضعیتی که از دید برخی مزیت و به باور شماری ناشی از نوعی خلا قانونی است.




ژ"
نظرات() 

احزاب، تشکل های آگاهی بخش و زمینه ساز مشارکت حداکثری

تاریخ:چهارشنبه 30 فروردین 1396-05:07 ب.ظ

نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی شناخته شده در شهرستان مرزی بندر آستارا و نواحی اطراف آن، نقش احزاب در خلق حماسه سیاسی دیگری در انتخابات 29 اردیبهشت ماه را موثر دانسته و از احزاب به عنوان تشکل های آگاهی بخش به افکار عمومی در آستانه این رویداد مهم ملی یاد کردند.

انتخابات موسم ظهور اراده ملی ایرانیان برای تفویض اختیار امور به منتخبان ملت است و این فرصت ارزشمند به برکت انقلاب اسلامی و خون گرانقدر شهدا حاصل شده و به لحاظ نگاه ویژه به مردم سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران، در 38 سال بعد از انقلاب به طور تقریبی در هر سال، یک انتخابات را تجربه و با مشارکت در آن نقش آفرینی کرده ایم.
از آنجا که دشمن در دست اندازی به ایران اسلامی از طریق جنگ های گرم و سرد ناکام مانده است، موعد انتخابات را برای تفرقه افکنی مناسب می بیند و به طور معمول با القای شبهه، سعی در ایجاد فاصله بین مردم و حاکمیت دارد اما به لحاظ بصیرت و میدان داری مردم ایران، بیگانگان همیشه در دستیابی به این هدف موهوم مایوس مانده اند و از هم اکنون شور و حال فضای انتخاباتی کشور موید آن است که بار دیگر حضور حداکثری ملت ایران در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و انتخابات میان دوره ای مجلس (در برخی حوزه ها) موجب قوام کشور و یأس دشمن خواهد بود.
احزاب و تشکل های سیاسی مختلف در شور و حال انتخاباتی جامعه نقش بارزی داشته و دارند و فعالان و نمایندگان سلیقه های فکری و سیاسی همواره به عنوان پیش قراولان حرکت های مردمی در هدایت جریان های فکری برای انتخاب گزینه های اصلح موثر بوده اند و جنب و جوش کنشگران سیاسی در فضای انتخاباتی امروز ایران، موید نقش آفرینی احزاب و تشکل ها برای خلق حماسه سیاسی در انتخابات 29 اردیبهشت است.
مردم آگاه و انقلابی شهرستان های غرب استان گیلان نیز که همواره در انتخابات های گذشته حضور چشمگیر خود را به نمایش گذاشته اند، چشم انتظار مشخص شدن نامزدهای نهایی انتخابات های پیش رو و بررسی سوابق و برنامه های آنها برای رسیدن به گزینه های اصلح هستند و فعالان سیاسی و اجتماعی این مناطق نیز در این راستا با همفکری با مردم برای شورآفرینی در انتخابات و تمرکز بر نامزدهای با کفایت تلاش می کنند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شهرستان آستارا ، به لحاظ رسالت حرفه ای در اطلاع رسانی صحیح به مردم، با دعوت از نمایندگان احزاب و فعالان سیاسی شناخته شده و تاثیرگذار در آستارا و نواحی اطراف آن، میزگرد سیاسی را در آستانه انتخابات با موضوع های تبیین اهمیت همه پرسی پیش رو برگزار کرد. در این میزگرد خبری، اهمیت انتخابات از منظر نمایندگان احزاب، اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی و نقش احزاب در آن و نقش آموزشی احزاب در جریان رقابت های انتخاباتی مورد بحث قرار گرفته است.

** اهمیت انتخابات از منظر نمایندگان احزاب؛
دبیر حزب موتلفه اسلامی در آستارا در این میزگرد سیاسی گفت: نامگذاری سال 96 با عنوان اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بی ارتباط با انتخابات نیست و جمهوری اسلامی بر دو پایه جمهوریت و اسلامیت پایه گذاری شده و برای پیاده کردن اسلام در کشور به جمهوریت یا مردم سالاری دینی نیاز است و جامعه مدنی با تحقق کامل مردم سالاری دینی شکل خواهد گرفت و هدف از شکل گیری حماسه ملی در انتخابات، رسیدن به آن آرمان بزرگ است.
جاوید لقمان نیا افزود: امام راحل در فرمایشات خود به تعلق انتخابات به مردم و انحصاری نبودن آن تاکید کرده اند و در چندین رهنمود دیگر، انتخابات را هنر بزرگ ملت و مظهر مردم باوری، خداباوری و خودباوری دانسته اند و اکنون مردم بر این باورند که برآیند اراده آحاد مردم از صندوق های آراء، در دنیا و آخرت آنها تاثیرگذار است و ضعف و قوت عملکرد منتخب مردم در ریاست جمهوری در رضایتندی ملت از حاکمیت تاثیر غیرقابل انکار دارد.
سید حسین علاقمند دبیر مجمع نیروهای خط امام در آستارا نیز گفت: انتخابات سرنوشت مردم را تعیین می کند و نشانه بارز مردم سالاری است و گزینه اصلح ریاست جمهوری، آینده و امنیت کشور را تامین می کند و هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، پایه های نظام و کشور مستحکم تر خواهد شد.
وی ادامه داد: ما فعالان سیاسی و اجتماعی برای افزایش مشارکت مردم رسالت بزرگی داریم؛ مردم به پیشرفت کشور به تناسب توسعه سایر کشورها علاقه نشان می دهند و خواهان ریشه کنی فساد و ویژه خواری و رونق اشتغال و تولید هستند و اگر این امور را در برنامه های نامزدها ببینند، از آنها استقبال کرده و مشارکت بالایی را در انتخابات خواهند داشت.
فرهاد آهنی فعال حزب اعتدال و توسعه در آستارا نیز بیان کرد: انتخابات از ظرفیت ها و فرصت هایی است که در قانون اساسی کشورمان لحاظ و تاکید شده که کشور باید به اتکا به آرای عمومی مردم اداره شود و تحقق آن از طریق برگزاری انتخابات و از جمله همه پرسی ریاست جمهوری امکان پذیر است.
وی ادامه داد: در حقیقت فرصت انتخاب افراد اصلح در همه پرسی های مختلف، با راهکارهای قانونی به مردم واگذار شده است تا با دادن رای خود در تعیین سرنوشت سیاسی یا تفویض امور مملکت به منتخبان خود مختار باشند.
وی افزود: چگونگی بهره مندی مردم از فرصت انتخابات بسیار مهم است و علاوه بر اینکه هر فرد رای خود را در صندوق می اندازد و میزان حضور ملت در پای صندوق های رای مهم است، انتخاب فرد اصلح نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است و برآیند انتخاب مردم از صندوق های آراء، اراده عموم مردم را در چگونگی اداره کشور نشان می دهد.
به گفته آهنی، صف های طولانی مردم در پای صندوق های آرا نشان دهنده احساس مسئولیت ملی برای اداره امور کشور است و ملت فهیم ایران در انتخابات های ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی حضور می یابند تا اداره امور بخش های مختلف جامعه و حتی کل کشور را با نظر و آرای خود مدیریت کنند و به افراد شایسته و کاردانی که صلاحیت های عمومی و تخصصی آنها تایید شده ، رای بدهند و اختیار مدیریت امور را از جانب خود به منتخبان تفویض کنند.
فرشاد ساسانیان نماینده حزب کارگزاران سازندگی در آستارا نیز بیان کرد: انتخابات مظهر اراده مردم در اداره امور کشور و از ثمرات انقلاب اسلامی و خون پاک شهداست و ملت بزرگ ایران همواره در موسم انتخابات با احساس وظیفه ملی در پای صندوق های آراء حضور یافته و نظر خود را با رای اعلام کرده اند.
وی افزود: انتخابات در کشور ما از زمان نخستین همه پرسی ملی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بوده و مردم به این وقعیت پی برده اند که حضور پر رنگشان در روز رای گیری مهم است و سرنوشت سیاسی کشور با آرای آنها تعیین می شود و هر فرد ایرانی می خواهد در این راستا نقش آفرینی کند.
وی خاطرنشان کرد: ایرانیان به این حقیقت مسلم واقف هستند که نباید فرصت دادن رای را در انتخابات ها از دست بدهند و باید هر ایرانی از فرصتی که قانون اساسی در انتخاب افراد اصلح به او قائل شده، به نحو شایسته استفاده کند.
به گفته ساسانیان، برگزاری انتخابات اقتدار کشور را در جهان به نمایش می گذارد و همگان می بینند که مردم ایران آزادانه و آگاهانه، نامزدهای مورد نظر خود را برای تصدی مسئولیت های خطیر انتخاب می کنند و این آزادی و همگرایی ملی، کشور را در مقابل تهدیدها بیمه می کند و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

** اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی و نقش احزاب در آن؛
دبیر حزب موتلفه اسلامی در آستارا در بخش دیگری از از سخنانش در این میزگرد خبری، به اهمیت انتخابات شوراهای اسلامی اشاره و اظهار کرد: احیای این نهاد مدنی از ظرفیت های قانون اساسی است و شوراها باید در عمل، به وعده ها و شعارهای خود تعهد بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: احزاب در این راستا وظیفه آگاهی بخشی به جامعه را دارند تا رای دادن برحسب قوم و طایفه، جای خود را به سلامت نفس و برنامه های توجیه دار نامزدها بدهد و برای تحقق این امر باید نامزدها نیز برنامه محور باشند.
به گفته لقمان نیا، پیشتر خویشاوندسالاری بر برنامه محوری ترجیح داده می شد که از آسیب ها محسوب می شود، البته جوانگرایی چشمگیر در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها دلیل بر برنامه محور بودن اغلب آنهاست و اصلاح روند پیشین، زمانبر و نیازمند فرهنگ سازی و تلاش رسانه هاست.
سید حسین علاقمند دبیر مجمع نیروهای خط امام(ره) در آستارا نیز گفت: برخی افراد انتخابات شوراها را پلکان ترقی خود می پندارند و به حرکت تیمی اعتقاد ندارند و در صورت ورود به نهاد شورا به علت منسجم نبودن با ترکیب آن، نمی توانند به انتظارات مردم جامه عمل بپوشانند.
وی افزود: حال اینکه برای مصون ماندن از این آسیب، احزاب می توانند در انتخابات شوراها با معرفی و هدایت نامزدهای کارآمد تاثیر گذار باشند.
فرشاد ساسانیان نماینده حزب کارگزاران سازندگی در آستارا نیز در این رابطه گفت: احزاب نقشی تعیین کننده در افزایش مشارکت مردم دارند و به عنوان پل ارتباطی مردم و حاکمیت نقش آفرین هستند.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم فضای باز سیاسی ایجاد شده و امکان تضارب آرای تفکرات سیاسی و طرح مطالبات فراهم است از این رو در انتخابات اخیر بویژه انتخابات شوراها، احزاب باید با بهره گیری از فضای ایجادشده، تاثیرگذار باشند.

** نقش آموزشی احزاب در جریان رقابت های انتخاباتی؛
دبیر حزب موتلفه اسلامی در آستارا در بخش دیگری از این میزگرد گفت: نامزدها باید از تخریب همدیگر و ایجاد اختلاف و تنش در کشور بپرهیزند و ما نمایندگان احزاب نیز در صدد ایجاد حماسه ملی در کشور هستیم و همه در قالب جریان ها و سلیقه های فکری مختلف، دنبال هدف مشترک و مهم انتخاب اصلح هستیم.
فرشاد ساسانیان نماینده حزب کارگزاران سازندگی در آستارا نیز بیان کرد: ضعف آگاهی عمومی به حیطه وظایف شوراها از آسیب های انتخابات شوراهاست و برای رفع این مشکل احزاب می توانند تاثیرگذار باشند و بتدریج با فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی های عمومی، طی دوره های متعدد این مشکل را برطرف کنند.
وی ادامه داد: نامزدی چهره های تکراری در انتخابات شوراهای اسلامی به خصوص در شهرهای کوچک، اقدامی چندان معقول به نظر نمی رسد و بهتر است میدان را برای فعالیت جوانان آماده کنند.
فرهاد آهنی فعال حزب اعتدال و توسعه در آستارا نیز اظهار داشت: شناخت نامزد اصلح از اهمیت زیادی در انتخابات برخوردار است و باید در معرفی، تبلیغ و شناخت نامزدها انصاف را مدنظر داشته باشیم و زمانی به طور کامل به این هدف خواهیم رسید که گفتمان لازم در جامعه ایجاد شود.
وی بیان کرد: مفهوم مشورت در داخل نهاد مدنی شورا پر رنگ نشده و گاه، تک محوری و حرکت انفرادی از سوی اعضای شورا به چشم می خورد و البته در این خصوص، اصحاب رسانه، گروه ها و تشکل های اجتماعی رسالت دارند و باید با ایفای نقش لازم و فرهنگ سازی کامل، درصدد رفع این مشکل برآیند.
آهنی افزود: گاهی در موعد تبلیغات انتخابات شوراهای اسلامی، نشریه ها و مطبوعات با بوق و کرنا به معرفی و تبلیغ نامزدهای مختلف اقدام می کنند اما بعد از رای آوردن آنها وقتی بی برنامگی یا ضعف کاری آنان مشخص می شود، همان رسانه ها هرگز به سراغ آنها نمی روند که چرا به انتظارات مردم پاسخ ندادید؟
با توجه به آنچه گفته شد و با عنایت به اینکه فضای انتخاباتی کشور با نزدیک شدن به روز رای گیری شور و هیجان ویژه ای به خود می گیرد، انتظار می رود انتخاباتی پرشور، قانونمند و با حضور چشمگیر مردم را شاهد باشیم و شکل گیری این حماسه سیاسی بزرگ در کشور به یقین، بستر تحقق شعار سال را نیز محقق خواهد ساخت.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در 29 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد و مردم این شهرستان در انتخابات گذشته ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی 98.64 درصد مشارکت کرده بودند.




ژ"
نظرات() 




Admin Logo
themebox Logo