تبلیغات
به روز نامه الكترونیكی درد نیوز اولین سایت حقوق بشر و محیط زیسنت ایران خوش آمدید تاسیس 1379 درد نیوز - با حجابت هم حالی به حالی می‌شوی؟!

دنیای وارونه-عجب رسمیه رسم زمونه

با حجابت هم حالی به حالی می‌شوی؟!

تاریخ:شنبه 1 خرداد 1395-07:56 ق.ظ

شاید تا همین چند سال پیش، یکی از سخت‌ترین روزها و لحظه‌های زندگی‌ات، آن وقت‌هایی بود که فیلم دوربین عکاسی‌تان را پیش عکاس‌باشی شهر می‌بردی تا عکس‌های خانوادگی‌تان را ظاهر کنی.

با وجود تمام شوقی که برای ظاهر شدن عکس‌ها داشتی، اما باز حاضر بودی کس دیگری جای تو برود پیش عکاس‌باشی تا تو بیش از این خجالت نکشی. اما این راهکار نیز افاقه نمی‌کرد، آخر هرچه باشد او نامحرم بود.

آن روزها نه پوشیده بودن عکس‌های تو و دیگر اعضای خانواده، و نه محجوب و ناچار بودن عکاس باشی  که دست قضای روزگار او را مشغول به آن شغل کرده بود هیچکدام نمی‌توانست از اضطراب و معذب بودن تو، در وقت ظاهر شدن عکس‌ها پیش نگاه عکاس‌باشی بکاهد.

امروز اما تو خودت عکس‌ها را بی‌هیچ اجبار و ناچاری تنها با یک لمس ساده، ظاهر می‌کنی و بجای چشمان عکاس باشی شهر، این‌بار هزاران نامحرم شاهد سیمای تو می‌شوند. گذر روزگار چه‌ها که بر سر آدمی نمی‌آورد. می‌بینی خواهرم؟

این روزها نامحرمان برای ورود به حریم قلبت، تو را با لفظ «بانو» خطاب می‌کنند و با گفتن «چقدر بهتون میاد»، حجابت را ستایش می‌کنند! تو نیز در این میانه با حجابت فخر می‌فروشی و با این توصیفات خشک و خالی، حالی به حالی می‌شوی و از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجی!

با حجابت فخر می‌فروشی

دوران آفتاب مهتاب ندیدن گذشته پنجه خورشید سابق! امروز می‌شود با داشتن آدرس صفحه‌ات، بدانیم دیشب شامتان چه بوده؟ آخرین وعده‌ای که کدبانو شده‌ای چند وقت پیش بوده؟ آخرین مکان زیارتی و تفریحی که مشرف شده‌ای کی و کجا بوده؟

آخرین لباس و روسری که خریده‌ای چه رنگی است؟ آخرین هدیه‌ای که گرفتی، چه بوده؟ یا از آخرین اتفاق خصوصی زندگی‌ات چند روز می‌گذرد؟ امروز تو با تمام مردم جهان، ندار شده‌ای؛ ولی ای کاش می‌شد این گزاره‌های تلخ بی‌جواب می‌ماند، اما نمی‌ماند.

آن روزها که در تشکل‌های دغدغه‌‌مند بودیم، مسئولان امر در ارتباط با جنس مخالف جهت معذب نشدن آنان در تشکل‌ها دستورالعمل‌هایی وضع کرده بودند: نوشتن سلام علیکم در پیامک به جای سلام، نگارش رسمی پیام، ارسال پیام و گرفتن تماس پیش از پایان ساعت اداری، کنترل نگاه در هنگام مراجعه حضوری و...!

اما براستی تا چند سال پیش چه کسی فکر می‌کرد، بانوی مذهبی ما با آن حریم قدسی، آلبوم عکس‌های فردی و دست‌جمعی و خانوادگی و دورهمی‌های خود را در اینترنت و پیش نگاه نامحرمان به اشتراک بگذارد؟ بی‌شک هیچکس! شاید اگر بر فرض مثال پنج سال به عقب برگردیم و کسی بگوید چند سال بعد چنین اتفاقی رخ خواهد داد، هیچکس باور نمی‌کرد این شوخی بی‌مزه را!

امروز اما نامحرمان با پاهای مجازی آنچنان که صدای گام‌هاشان را هیچ‌یک از اطرافیان و اعضای خانواده حتی نمی‌شنوند به اتاق شخصی‌ات می‌آیند و به روی تخت خوابت حتی می‌نشینند و در خصوصی‌ترین خلوتگاه زندگی شخصی‌ات با تو گپ می‌زنند.

همان نامحرمی که می‌داند، علاقه‌مندی‌های تو چیست و از چه چیزهایی بدت می‌آید، پاتوق هر هفته ات کدامین ساعت و کدامین محله است. می‌داند کدام گل‌ها را بیشتر دوست داری و از چه غذاها و دسرهایی خوشت می‌آید. او گاهی نامی که نزدیک‌ترین اعضای خانواده‌ات تو را با آن صدا می‌کنند را هم می‌داند.

و عکس انگشترت که زینت توست را در گوشی خود ذخیره کرده! یک وقت فکر نکن این اطلاعات را با هک کردن جاسوسی کرده! نه اصلاً نیاز به این کارها نیست، تو خودت با همه نامحرمان پسرخاله شده‌ای، دخترخاله!

تو با این اوصاف باز مدام عکس‌های محجبه خود را به آدرس محله نامحرمان ناکجا آباد ارسال می‌کنی و مذبوحانه افتخار می‌کنی به چادری بودنت! آنوقت با تبختر و تفاخر فریاد می‌کشی «من حجاب را دوست دارم»! افسوس و صد افسوس! براستی حجاب اگر با عفاف همراه بود، بی‌شک مانع از نظر نامحرم و تحسین او می‌شد، و حالا که نیست خودش ابزاری برای بهتر دیده شدن است!

آری امروز چادر این یادگار پاک و نیک، حکایت مظلومانه و غریبی دارد. می‌دانم چادر را ارث برده‌ای از مادر، اما کاش سهم الارث خود از عفاف و حیا را از قلم نمی‌انداختی.

کاش جای حجابِ صرف، در این سال‌ها از عفاف می‌گفتی و جای «من حجاب را دوست دارم» کمپین «من عفاف را دوست دارم» به راه می‌انداختی. چرا که عفاف آن صدی هست که نود (حجاب) را در دل خود دارد. اما واقعیت این است که می‌توان محجبه بود و در عین حال عاری از حیا بود و التزامی به عفاف نداشت.

وانگهی عفیفه که باشی، برای حفظ عفت خود، گریزی از ایجاد حریم توسط چادر برای خود نداری. آنجاست که پوشش برتر تو، همراه با منش عفیفانه‌ات، خبر از باورهای عمیقت دارد. اما وقتی تنها چادری باشی و وجه شباهت تو با بانوان مسلمان فقط چادر سر کردن باشد، بیشتر متعهد به یک پوششی هستی که برای یک قشر خاص جامعه مد شده است.

حجاب که تنها یک پوشش نیست تا با مدل‌های زیبای آن، دل این و آن را بلرزانیم و همچون پری‌ها دلبری کنیم. حجاب در ظاهر پوشش ساده‌ای است تا جملگی زینت‌های ظاهری و باطنی بانوان را ستر کند و مانع از نگاه نامحرمان شود، اما با سبک زندگی امروز، خود حجاب، جنبه زینتی پیدا کرده و جملگی جلب توجه می‌کند.

حجاب ابزار یک تفکر است که تعهد به آن ابزار (در صورت پایبندی به تفکر مذکور) شرط لازم است اما کافی نیست. عفاف اما دارای یک ایده‌ئولوژی است که نمای بیرونی و ابزار ظاهری آن، حجاب است و اما درون مایه و باطن این تفکر حیا است!

این ما هستیم که سرآخر، توصیه‌های شیطانی و وسوسه‌های نفسانی او را جامعه عمل می‌پوشانیم و خود با دست خود اجازه می‌دهیم حریم‌هایمان همچون دل‌های عاشقان (بی‌صدا و بی هیچ خون‌ریزی) شکسته شوند. آنها پیمانکار تخریب هستند، و این ما صاحبان پیشین مِلک عفاف هستیم که مثل یک کارفرما اجازه تخریب دیوارهای حیا را به آنها می‌دهیم.

ما را در این سال‌ها همچون قورباغه‌های بیچاره پختند و ما وقتی متوجه شدیم چه بر سر روزگارمان آمده که جزغاله شده بودیم! هفته اول تصاویر مذهبی، هفته دوم تصاویر گل و باغچه خانه، هفته سوم تصاویر وسایل شخصی، هفته چهارم تصویر کتاب‌ها، هفته پنجم تصویر فرش و سقف و طاقچه اتاق، هفته ششم تصویر چادر و روسری، هفته هفتم تصویر دست و ناخن و انگشت و انگشتر، و بعد از آن هم دیگر گریزی از گذاشتن تصویر چهره – ولو دور و محو و مبهم و تار و ریز نیست! این سیر تنزل، همان استدراج اشراقی‌هاست که مشابه دستورالعمل پخت قورباغه در غرب است!

و من و تو چه ساده انگارانه خیال کردیم رسالت ابزارهای ارتباطی برداشتن فاصله میان ما و دوستانمان است و به عبارتی تسهیل کننده روابط متقابل است، غافل از آنکه این ابزارها همراه با حذف فاصله‌های ارضی، حریم سماوی ما را برچیدند!


ژ"
نظرات() 
http://bit.ly/
سه شنبه 4 تیر 1398 05:28 ب.ظ
I'm amazed, I must say. Seldom do I come across a blog that's both equally educative and interesting,
and let me tell you, you've hit the nail on the head. The
problem is an issue that not enough people are speaking intelligently about.
Now i'm very happy I came across this in my hunt for something regarding this.
Andrew Charles Jenner
جمعه 17 خرداد 1398 12:45 ب.ظ
I visited multiple web pages but the audio quality for audio songs present at
this website is truly wonderful.
Klefer
چهارشنبه 8 خرداد 1398 03:23 ق.ظ
Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account
it. Look advanced to far added agreeable from you! However,
how could we communicate?
Geoffrey
دوشنبه 6 خرداد 1398 09:15 ب.ظ
This piece of writing presents clear idea in support of the new people of blogging, that actually how to do running
a blog.
Sheldon
دوشنبه 6 خرداد 1398 08:03 ب.ظ
Hmm it looks like your blog ate my first comment (it
was extremely long) so I guess I'll just
sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
I too am an aspiring blog blogger but I'm still new to the
whole thing. Do you have any suggestions for rookie blog
writers? I'd genuinely appreciate it.
tinyurl.com
دوشنبه 6 خرداد 1398 08:00 ب.ظ
Howdy! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
Is it tough to set up your own blog? I'm not very techincal but I can figure things out
pretty quick. I'm thinking about making my own but I'm
not sure where to start. Do you have any ideas or suggestions?
Thanks
Patricia
دوشنبه 6 خرداد 1398 05:47 ب.ظ
That is very attention-grabbing, You're an overly
skilled blogger. I have joined your feed and stay up
for seeking more of your fantastic post. Also,
I've shared your website in my social networks
http://tinyurl.com/y38q7npd
یکشنبه 5 خرداد 1398 12:32 ب.ظ
This info is priceless. How can I find out more?
http://tinyurl.com/y3dgclgg
چهارشنبه 1 خرداد 1398 08:10 ق.ظ
I was curious if you ever thought of changing the page layout of
your website? Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
Youve got an awful lot of text for only having 1 or two pictures.

Maybe you could space it out better?
Jamila
شنبه 28 اردیبهشت 1398 06:36 ب.ظ
I like the valuable information you supply to your articles.
I'll bookmark your weblog and test once more here frequently.
I am rather sure I will be informed plenty of new stuff proper
here! Good luck for the next!
Cristina Boner
شنبه 28 اردیبهشت 1398 11:59 ق.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to more added agreeable from you!
However, how could we communicate?
Leandro Martins de Almeida
جمعه 13 اردیبهشت 1398 06:55 ب.ظ
This post is worth everyone's attention. When can I find out more?
http://tinyurl.com/
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398 02:50 ب.ظ
It's appropriate time to make some plans for the future and it's time to be happy.
I've read this post and if I could I desire to suggest you few interesting things or
tips. Maybe you can write next articles referring to this article.

I desire to read more things about it!
Kléber Leite
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398 02:16 ق.ظ
Very shortly this web site will be famous amid all blogging users, due to it's pleasant posts
tinyurl.com
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 05:56 ق.ظ
What's Happening i'm new to this, I stumbled upon this I have found It positively useful and
it has helped me out loads. I'm hoping to contribute & aid other users like
its aided me. Good job.
Bichara Previc
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 04:16 ق.ظ
Very descriptive blog, I enjoyed that bit. Will there be a part 2?
http://bit.ly
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 10:10 ب.ظ
Unquestionably believe that that you stated. Your
favourite reason seemed to be on the internet the easiest factor to understand of.
I say to you, I certainly get annoyed while other people consider issues that they just do not realize about.
You controlled to hit the nail upon the highest and also outlined out the whole thing without having side effect
, other people could take a signal. Will likely be back to get more.

Thank you
tinyurl.com
جمعه 6 اردیبهشت 1398 01:16 ق.ظ
Howdy! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to look it over.
I'm definitely enjoying the information. I'm bookmarking and will be tweeting this to my followers!
Exceptional blog and excellent style and design.
tinyurl.com
دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 05:55 ب.ظ
What's up it's me, I am also visiting this web site on a regular basis,
this web site is in fact fastidious and the visitors are genuinely sharing good thoughts.
tinyurl.com
دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 05:34 ب.ظ
Nice weblog here! Additionally your site quite a bit up very fast!

What host are you the use of? Can I am getting your associate link for your host?
I want my website loaded up as quickly as yours lol
Mauricio
یکشنبه 1 اردیبهشت 1398 01:45 ب.ظ
Hi! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 3gs!
Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your
posts! Keep up the fantastic work!
Umanizzare
چهارشنبه 28 فروردین 1398 04:02 ب.ظ
Howdy! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to look it over.
I'm definitely enjoying the information. I'm
book-marking and will be tweeting this to my followers!
Outstanding blog and amazing design and style.
Pearl
جمعه 23 فروردین 1398 04:04 ق.ظ
I absolutely love your blog.. Very nice colors & theme. Did you build this amazing site
yourself? Please reply back as I'm looking to create my very own website and would love to know where you got this from or exactly what the theme is named.
Many thanks!
http://tinyurl.com/y6cnvesv
جمعه 16 فروردین 1398 07:43 ب.ظ
Hello mates, how is everything, and what you wish for to say regarding this article, in my
view its genuinely awesome in favor of me.
tinyurl.com
دوشنبه 12 فروردین 1398 09:49 ب.ظ
bookmarked!!, I really like your website!
Edgardo
جمعه 9 فروردین 1398 10:19 ق.ظ
My partner and I stumbled over here coming from a different website and thought I may as well
check things out. I like what I see so i am just following
you. Look forward to looking at your web page for a second time.
Leandro Martins de Almeida
یکشنبه 4 فروردین 1398 07:53 ق.ظ
Howdy! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be okay.
I'm definitely enjoying your blog and look forward to new updates.
http://tinyurl.com/y2w2l4xk
یکشنبه 4 فروردین 1398 03:55 ق.ظ
We're a group of volunteers and opening a new scheme in our community.

Your web site offered us with valuable information to work on. You've done an impressive job and our whole community will be grateful to you.
Bichara Previc
یکشنبه 4 فروردین 1398 12:00 ق.ظ
Hello to all, the contents existing at this web page are in fact awesome for people
experience, well, keep up the nice work fellows.
Muhammad
شنبه 3 فروردین 1398 04:23 ق.ظ
I used to be recommended this web site through my cousin. I'm not certain whether this publish is written by way of him as nobody else recognise such
exact about my problem. You're amazing! Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30


Admin Logo
themebox Logo