تبلیغات
به روز نامه الكترونیكی درد نیوز اولین سایت حقوق بشر و محیط زیسنت ایران خوش آمدید تاسیس 1379 درد نیوز - صلح چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

دنیای وارونه-عجب رسمیه رسم زمونه

صلح چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

تاریخ:یکشنبه 26 اردیبهشت 1395-10:43 ق.ظ

صلح چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟ اا دارستانی فعال حقوق بشر و محیط زیست جهانی - نویسنده و محقق و روز نامه نگار dardnews.ir

شرایط صلح چیست؟ شرایط جنگ چیست؟ یك خورده با هم در این زمینه صحبت كنیم. «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها»(انفال/61) قرآن می‌گوید: اگردشمن گفت: بیا صلح كنیم. دیگر چرا می‌جنگی؟ آیه‌ی قرآن است «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» اگرپیشنهاد صلح را می‌كند، صلح را بپذیر

امیرالمؤمنین می‌فرماید: «الجوع خیر من ذل الخضوع»(غررالحكم، ص‏361) جوع(گرسنگی) گرسنگی از ذلت بهتر است.


صلح و هم زیستی مسالمت آمیز یکی از اساسی ترین ضرورت های جوامع پیشرفته کنونی بشری را تشکیل می دهد. این صلح است که به انسان آرامش می دهد تا در مورد بهبود زندگی خود و همنوعان خود تفکر نموده و در راه پیشرفت و ترقی جامعه خویش برنامه و پلان بسنجد و با به کار بردن ظرفیت ها و استعداد های خود خدمتی را به بشریت انجام دهد.

آری! خداوند متعال نیز بنابر همین اهمیت صلح است که در کلام خویش می فرماید: والصلح خیر (یعنی صلح بهتر است نسبت به جنگ و جدال که همه چیز را نابود کند). پس معلوم می شود که صلح سعادت بار می آورد و کسانی که به جنگ و جدال می پردازند، جز این که جنایت را علیه همنوعان خود مرتکب شوند و به انسان و انسانیت ضرر برسانند دیگر کدام کار نیکی را به بشریت انجام نداده اند اما هستند انسان هایی که به جنگ و جدال افتخار نموده و به کشتن و قتل انسان های معصوم و بی گناه دست می زنند که نه تنها از لحاظ دین مبین اسلام این عمل و کارکرد آنان حرام دانسته می شود بلکه تابع هیچگونه دین، آیین و عرفی نیست.

دین مقدس اسلام، دین صلح و ترقی است اما آن گروه ها و شبکه های تروریستی از این دین مقدس فقط برای پیشبرد جنگ تبلیغاتی خود استفاده سوء نموده و آن را دین وحشت و زیستن در عقب ماندگی تفسیر نموده و به نحوی این دیدگاه سنتی خویش را می خواهند بالای ملتی که خواهان ترقی و پیشرفت کشورشان هستند قبولانده و تحمیل نمایند.
آیا ممکن است که طالبان و سایر گروه ها و شبکه های تروریستی با چنان دیدگاهی بتوانند بالای اذهان ملت ما نیک جلوه نموده و مردمان این سرزمین حاکمیت آنان را که هیچگونه نقشی در حکومت و در رژیم شان نداشته باشند، باز هم قبول نمایند؟ طبعاً، پاسخ منفی است.

ملت مسلمان و هردم شهید ما هیچگاهی یوغ اسارت را قبول ننموده و همواره می خواهند یکی از اعضای فعال جامعه جهانی باشند نه این که یک گروه متحجر و متعصبی مانند طالبان که به جز از یک یا دو کشور حامی آن که رژیم گویا اسلامی آنان را به رسمیت می شناخت، حکومت نموده و کشور ما را از ترقی و پیشرفت باز دارد. بلکه خواهان دولت منتخبی هستند که رأی شان دارای ارزش سیاسی بوده و بتواند نقش مهم و ارزشمندی را در آینده کشور بازی نماید که انشاءالله در انتخابات سال آینده چنین امری محق خواهد شد.

مولانا سمیع الحق که به پدر معنوی طالبان معروف است در این اواخر به تروریستان و دست پروردگانش امید داده است که پس از خروج نیروهای ایتلاف بین المللی به رهبری آمریکا پیروزی از آن طالبان و دهشت افکنان خواهد بود، نامبرده این را باید بداند که چنین اظهار نظراتی جز این که نفرت ملت ما را در مقابل وی و گروه ها و شبکه های تروریستی بیشتر بسازد، دیگر کدام بهره ی نخواهد داشت و این ملت ما است که به سرنوشت خویش در انتخابات آینده رقم می زنند و نه مولاناهای پاکستانی ( یا همان ابزار دست کشورهای غربی). .
سئوال 1: صلح چیست و چگونه صورت می‌گیرد؟

جواب: صلح آن است كه انسان با دیگری سازش كند كه مقداری از مال یا منفعت مال خود را ملك او كند، یا از طلب، یا حق خود بگذرد خواه در مقابل عوض باشد یا بدون عوض. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2 ، م2160 )

سئوال 2: دو نفری كه می‌خواهند مصالحه كنند باید از چه شرایطی پیروی كنند؟

جواب: دو نفری كه چیزی را با یكدیگر صلح می‌كنند باید بالغ و عاقل باشند. و كسی آنها را مجبور نكرده باشد و قصد صلح داشته باشند و همچنین حاكم شرع آنها را از تصرف در اموالشان جلوگیری نكرده باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2, م2161 )

سئوال 3: اگر انسان مقدار بدهی خود را بداند و طلبكار او نداند، چنانچه طلبكار طلب خود را به كمتر از مقداری كه هست صلح كند آیا آن مقدار زیادی برای بدهكار حلال می‌شود؟

جواب: خیر ـ زیادی برای بدهكار حلال نیست مگر آن كه مقدار بدهی خود را به او بگوید و او را راضی كند یا طوری باشد كه اگر مقدار طلب خود را می‌دانست باز هم به آن مقدار صلح می‌كرد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2 ، م2165 )

سئوال 4: اگر كسی چیزی را كه به مصالحه گرفته معیوب باشد می‌تواند صلح را بهم بزند؟

جواب: بلی می‌تواند صلح را بهم بزند، ولی نمی‌تواند تفاوت قیمت سالم و معیوب را بگیرد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، ج2 ، م2171 )

سئوال 5: شخصی دو همسر داشته كه یكی از آنها یك اولاد داشته است. زوجه نامبرده به طور وصیت یا صلح تمام اموال خود را به فرزندش داده و شوهر خود را از اموال خود محروم كرده و بعداً مرحومه شده است. آیا با وجود این وصیت نامه یا صلح نامه شوهر از اموال زوجه محروم می‌شود؟ و اگر بعد از فوت آن زن، شوهر هم فوت شده باشد آیا اولاد شوهر (كه از همسر دیگر می‌باشند) حق دارند مطالبه‌ی ارث پدر خود را از اموال زوجه‌ی مزبوره بكنند؟

جواب: اگر زن تمام اموال خود را مصالحه كرده باشد، زوج و ورثه حقی ندارند و چنانچه زن وصیت به تمام مال كرده و شوهر در زائد بر ثلث امضاء نكرده حق شوهر از اموال زوجه به تمام ورثه او می‌رسد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج3، ص20 ، س2)

سئوال 6: اگر كسی با اختیار و بدون اجبار كلیه اموال خود را در حال حیات به دیگری (غیر از اولاد خودش) مصالحه نماید و كتباً مصالحه نامه بدهد، آیا اموال او متعلق به متصالح می‌شود یا این كه صلحنامه باطل است؟

جواب: اگر به وجد شرعی ثابت شود كه شخص در حال حیات اموال خود را به كسی صلح كرده و به او منتقل ساخته به نحوی كه در حین فوت مالك آن اموال نبوده ورثه در آن اموال حقی ندارند. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج3، ص21 ، س4)

سئوال 7: شخصی خود را در معرض ورشكستگی می‌بیند و برای فرار از دیون مردم، اموال خود را با مصالحه یا هبه یا بیع از ملك خود خارج می‌كند آیا این معاملات صحیح است؟

جواب: در فرض مذكور صحت معاملاتی كه برای فرار از دیون انجام گرفته محل اشكال است و حاكم شرع می‌تواند دخالت كند. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج2، ص192 ، س17)

سئوال 8: مجاز از طرف حاكم شرع در مداخله امور صغار برای تسهیل امر بازماندگان با رعایت صرفه صغار چنین می‌كند كه تمام اموالی را كه بچه‌های صغیر در معرض استعمال است مانند منزل و لوازم آن و غیره تصرف در آنها را با مادر بچه‌ها در مدت مثلاً ده سال كه نفر آخر هم به حد بلوغ برسد با زحمایت كه مادر برای بچه‌ها می‌كشد مصالحه می‌كند مثلاً اگر تصرفات در اموال سالی دو هزار تومان اجرت دارد مادر هم اجرت زحماتش دو هزار تومان و اگر بیشتر است بیشتر و اگر كمتر است كمتر و مادر بچه‌ها هم قبول می‌كند آیا به نظر مبارك شما این مصالحه در دفع اشكال تصرف در مال صغیر كافی است یا راه دیگری دارد؟

جواب: مصالحه مزبوره نسبت به اموال هر صغیری تا زمان بلوغ او اگر مقرون به مصلحت او باشد اشكال ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج2، ص191 ، س15)

سئوال 9: هرگاه شخصی منافع اموال منقول و غیر منقول خود را به كسی صلح كند كه «مصالح له» مادامی كه زنده است از منافع آن به هر نحو كه خواسته باشد استفاده كند در صورتی كه شخص مصالح قبل از مصالح له فوت شود آیا مفاد صلح مزبور به قوت خود باقی است یا محتاج به تنفیذ ورثه مصالح خواهد بود؟

جواب: صلحی كه طبق ضوابط شرعی در حیات مصالح انجام گرفته پس از فوت او نیز به قوت خود باقی است و نیاز به تنفیذ ورثه ندارد. (ر.ک استفتائات امام خمینی(ره)، ج2، ص186 ، س8)






ژ"
نظرات() 
bit.ly
سه شنبه 4 تیر 1398 01:41 ب.ظ
My partner and I stumbled over here from a different web page and thought I should check things out.
I like what I see so now i'm following you. Look forward
to looking into your web page for a second time.
Carlos Eduardo Veiga Petrobras
دوشنبه 20 خرداد 1398 03:39 ب.ظ
My brother recommended I would possibly like this
web site. He used to be entirely right. This submit truly made my day.
You can not believe just how much time I had spent for this info!
Thank you!
Carlos Eduardo Veiga Petrobras
یکشنبه 19 خرداد 1398 02:57 ب.ظ
hey there and thank you for your information – I
have certainly picked up something new from right
here. I did however expertise several technical issues using this site, as I experienced
to reload the site lots of times previous to I could get it to load properly.
I had been wondering if your web hosting is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances
times will often affect your placement in google and could damage
your quality score if ads and marketing with Adwords.
Well I am adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective fascinating content.
Make sure you update this again soon.
Carlos Eduardo Veiga Petrobras
یکشنبه 19 خرداد 1398 02:33 ب.ظ
This information is priceless. Where can I find out more?
Mari
یکشنبه 19 خرداد 1398 08:28 ق.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact used to
be a enjoyment account it. Look complicated to more brought agreeable from you!
However, how could we keep in touch?
tinyurl.com
جمعه 17 خرداد 1398 02:00 ق.ظ
For most up-to-date news you have to visit the web and on internet I found this website
as a best web site for most up-to-date updates.
Penni
پنجشنبه 16 خرداد 1398 07:20 ق.ظ
Greetings from Colorado! I'm bored at work so I decided to browse your blog on my iphone during lunch break.
I really like the knowledge you provide here and can't wait
to take a look when I get home. I'm shocked at how quick your blog loaded on my mobile ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, fantastic site!
Aisha
چهارشنبه 15 خرداد 1398 06:15 ب.ظ
I blog often and I truly thank you for your content. This article has really peaked my interest.
I'm going to bookmark your blog and keep checking for new information about once per week.

I subscribed to your Feed too.
http://tinyurl.com/y3dwjmog
شنبه 11 خرداد 1398 12:25 ب.ظ
Unquestionably believe that that you said. Your favourite justification appeared to be at the internet
the simplest factor to consider of. I say to you, I definitely get annoyed at the same
time as other folks consider issues that they plainly don't
realize about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the entire
thing with no need side-effects , other people could take
a signal. Will likely be again to get more. Thanks
tinyurl.com
جمعه 10 خرداد 1398 04:42 ق.ظ
Piece of writing writing is also a excitement, if you know afterward you can write otherwise it is difficult to write.
http://tinyurl.com
پنجشنبه 9 خرداد 1398 01:39 ق.ظ
Hello there! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog
platform are you using for this website? I'm getting
fed up of Wordpress because I've had problems with hackers and I'm looking at alternatives for another platform.

I would be great if you could point me in the direction of a good platform.
Tonya
یکشنبه 5 خرداد 1398 02:30 ب.ظ
bookmarked!!, I like your site!
Ernie
پنجشنبه 2 خرداد 1398 06:16 ب.ظ
I'm really enjoying the design and layout of your
site. It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme?
Great work!
Fernanda Lara Tórtima
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 09:10 ب.ظ
I every time emailed this blog post page to all my friends, since if like to read it next my links will too.
Aundrea
شنبه 28 اردیبهشت 1398 10:51 ق.ظ
Everything is very open with a clear explanation of the issues.

It was really informative. Your site is extremely helpful.
Many thanks for sharing!
tinyurl.com
جمعه 20 اردیبهشت 1398 03:07 ب.ظ
Excellent post. I will be dealing with a few of these issues as well..
tinyurl.com
جمعه 20 اردیبهشت 1398 01:16 ب.ظ
Hi I am so happy I found your site, I really found you
by accident, while I was looking on Yahoo for something else, Nonetheless
I am here now and would just like to say many thanks for a marvelous post and a all round interesting blog (I also love the
theme/design), I don't have time to read through it all at the moment but I have bookmarked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please
do keep up the superb work.
Woodrow
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 12:24 ق.ظ
At this moment I am going to do my breakfast, once having my breakfast coming over again to read additional news.
Moises
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 03:30 ب.ظ
Yes! Finally something about ig.
tinyurl.com
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 11:37 ق.ظ
Please let me know if you're looking for a writer for your site.
You have some really good articles and I believe I
would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd really
like to write some material for your blog in exchange for a link
back to mine. Please blast me an email if interested.
Cheers!
Reed
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 06:56 ق.ظ
Wow, marvelous weblog structure! How long have you ever been running a blog for?
you made running a blog look easy. The whole look of your website is wonderful, as neatly as the content material!
Cynthia
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 05:00 ق.ظ
Please let me know if you're looking for a author for your blog.
You have some really good posts and I believe I would be
a good asset. If you ever want to take some of the
load off, I'd love to write some material for your blog in exchange for a link back to mine.

Please blast me an e-mail if interested. Cheers!
William
شنبه 14 اردیبهشت 1398 07:04 ب.ظ
Thank you a lot for sharing this with all people you really know what you're speaking approximately!
Bookmarked. Kindly additionally discuss with my site =).

We will have a hyperlink change agreement between us
tinyurl.com
شنبه 14 اردیبهشت 1398 05:26 ب.ظ
Appreciating the dedication you put into your website and in depth
information you provide. It's good to come across a blog every once in a while that isn't the same unwanted rehashed information. Excellent read!
I've bookmarked your site and I'm adding your RSS
feeds to my Google account.
tinyurl.com
شنبه 14 اردیبهشت 1398 04:05 ب.ظ
I really like your blog.. very nice colors & theme.
Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you?
Plz reply as I'm looking to create my own blog and would like to know where u got this from.
many thanks
tinyurl.com
جمعه 13 اردیبهشت 1398 01:08 ب.ظ
Hey There. I found your blog using msn. This is an extremely well written article.
I'll make sure to bookmark it and come back to
read more of your useful information. Thanks for the post. I'll definitely return.
http://tinyurl.com/
جمعه 13 اردیبهشت 1398 04:36 ق.ظ
It's an remarkable piece of writing designed for all the web users; they
will take benefit from it I am sure.
Mario Celso Lopes
جمعه 13 اردیبهشت 1398 03:00 ق.ظ
We're a group of volunteers and starting a new scheme in our
community. Your site provided us with valuable info to work on.
You have done a formidable job and our entire community will be grateful to you.
Sonja
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 05:24 ب.ظ
I like looking through a post that will make people think.
Also, many thanks for permitting me to comment!
bit.ly
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 09:47 ق.ظ
I was suggested this blog via my cousin. I am no longer certain whether or
not this post is written via him as no one else realize
such distinctive about my problem. You're amazing! Thank you!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30


Admin Logo
themebox Logo