تبلیغات
به روز نامه الكترونیكی درد نیوز اولین سایت حقوق بشر و محیط زیسنت ایران خوش آمدید تاسیس 1379 درد نیوز - اقوام خزر

دنیای وارونه-عجب رسمیه رسم زمونه

اقوام خزر

تاریخ:شنبه 4 اردیبهشت 1395-01:23 ق.ظ

در دهه سوم ژوئیه سال۱۹۹ میلادی و طبق نوشته برخی از مورخان بر پایه تطبیق تقویمها ۲۶ ژوئیه، بلاش چهارم شاه اشکانی ایران اقوام مهاجر خزر را که از آسیای میانه به سوی غرب به حرکت در آمده و دسته ای از آنها وارد برخی از مناطق ساحلی دریای مازندران شده و در حال دست اندازی بیشتری بودند به آن سوی دربند قفقاز عقب راند. بلاش با این که در معرض حمله نیروهای «سه وروس» امپراتور روم بود که وارد ساحل شرقی مدیترانه شده و قصد پیشروی به سوی شرق را داشتند، به بیرون راندن خزرها اولویت داده بود و با ارسال یک پیام صلحجویانه به «سه وروسSeverus»، ارتش ایران را مامور بیرون راندن خزرها کرده بود و موفق شد.

«خزر» در لغت به معنای «آواره و سرگردان» است. مهاجرت این قوم در جریان مهاجرت آوارها، بلغارها و هون ها از آسیای میانه به سوی اروپا صورت گرفته بود. بلغارها از پامیر (شرق تاجیکستان) و در اصل فارسی زبان بودند. بلغارهای ولگا هنوز واژه های فارسی قدیم را بکار می برند.

از میان این اقوام مهاجر آسیای مرکزی، خزرها از میان رفته اند. خزرها در همان زمان به دین یهود گرویدند و گفته شده است که یهودیان «اشکنازی» که در اروپای شرقی و نقاط دیگر پراکنده اند همین خزرها هستند که روسهای «کی افی» آنان را پراکنده ساختند. اعراب مسلمان پس از تصرف ایران در صدد حمله به اروپا از طریق قفقاز بودند که همین خزرها مانع این کار شده بودند که بعدا مسلمانان عرب از طریق جنوب غربی اروپا (اسپانیا) قدم به این قاره گذاشتند. با این که خزرها دیگر وجود نداشتند، روسها (پس از ایجاد امپراتوری)، از قرن ۱۶ به این سوی، بر پایه منافع سیاسی خود دریای مازندران را «خزر» خوانده اند. یونانیان باستان، این دریا را به نام قوم ایرانی «کسپین ـ کاسپین» ساکن ساحل جنوب غربی آن که شهر قزوین به نام ایشان است دریای «کسپیان»( Caspian Sea )نامیده بودند که بین المللی شده است. در قرن جاری هجری سه بار به روزنامه های ایران و مولفان کتب درسی و معلمان مدارس توصیه اکید شده بود که خزر را دریای مازندران بگویند و بنویسند، یکبار در ۱۳۰۷، بار دیگر پس از ملی شدن نفت و از سال ۱۳۳۰ و بار سوم از سال ۱۳۳۵ و تاسیس سازمان هواشناسی و انتشار اخبار پیش بینی وضع هوا در رسانه ها.




ژ"
نظرات() 
how to get help in windows 10
چهارشنبه 26 تیر 1398 08:21 ق.ظ
These are in fact fantastic ideas in regarding blogging.

You have touched some good things here. Any way keep
up wrinting.
gamefly free trial 2019 coupon
دوشنبه 20 خرداد 1398 01:36 ب.ظ
I think this is one of the most significant info for me.
And i'm glad studying your article. But wanna commentary on some general things, The web site
taste is ideal, the articles is in point of fact great : D.
Just right process, cheers
Lilla
شنبه 18 خرداد 1398 01:33 ق.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article plus the rest of the site is really good.
gamefly free trial
شنبه 11 خرداد 1398 11:19 ق.ظ
Good day very cool blog!! Man .. Excellent ..
Wonderful .. I will bookmark your site and take the feeds additionally?
I am happy to find numerous helpful info here within the submit, we want develop more techniques in this regard,
thank you for sharing. . . . . .
Denise
یکشنبه 5 خرداد 1398 09:51 ب.ظ
We are a group of volunteers and starting a brand new scheme in our community.
Your web site provided us with valuable information to work on. You've performed a formidable
task and our whole group shall be thankful to you.
Cristina Boner
چهارشنبه 1 خرداد 1398 05:18 ق.ظ
Yes! Finally something about ig.
Fernanda Tórtima
دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 06:04 ب.ظ
Good day! I know this is kinda off topic however I'd figured I'd ask.
Would you be interested in trading links
or maybe guest authoring a blog article or vice-versa? My website goes over
a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other.
If you happen to be interested feel free to
send me an email. I look forward to hearing from you!

Superb blog by the way!
Vince
شنبه 28 اردیبهشت 1398 04:22 ق.ظ
I take pleasure in, result in I discovered exactly what I
was taking a look for. You have ended my 4 day long
hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye
g
شنبه 21 اردیبهشت 1398 07:08 ق.ظ
Hi! I could have sworn I've been to your blog before but after looking at a few of the articles I realized it's new to me.
Anyhow, I'm definitely pleased I discovered it and
I'll be bookmarking it and checking back often!
Sibyl
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 11:36 ق.ظ
Today, I went to the beachfront with my kids. I found a sea
shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to her ear
and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic
but I had to tell someone!
download minecraft free
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 12:44 ق.ظ
Greetings from Los angeles! I'm bored at work so I decided to check out your site on my iphone during lunch
break. I really like the info you present here and can't wait to take a look when I get home.
I'm shocked at how quick your blog loaded on my mobile
.. I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways,
great blog!
minecraft pc download
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 04:06 ق.ظ
Does your site have a contact page? I'm having problems locating it but,
I'd like to send you an email. I've got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great website and I look forward to seeing it improve over time.
Bernardo
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398 01:37 ب.ظ
It is perfect time to make a few plans for the long run and it is time to be happy.
I have learn this publish and if I may I desire to suggest you some fascinating things or advice.

Maybe you could write subsequent articles regarding this
article. I want to read even more things approximately it!
Lamar
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398 03:35 ق.ظ
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good.

I don't know who you are but definitely you're going to a famous blogger if
you are not already ;) Cheers!
Fernanda Lara Tórtima
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 06:58 ب.ظ
Hmm is anyone else experiencing problems with the pictures on this blog loading?
I'm trying to figure out if its a problem on my end or if
it's the blog. Any responses would be greatly appreciated.
http://tinyurl.com/y2pxxh8t
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 02:57 ق.ظ
Howdy! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and tell you I really enjoy reading through your articles.
Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same subjects?
Many thanks!
Priscilla
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 08:29 ب.ظ
Oh my goodness! Impressive article dude! Thanks, However I am
encountering troubles with your RSS. I don't know the reason why I can't subscribe to it.
Is there anybody having the same RSS issues? Anyone
that knows the solution can you kindly respond? Thanx!!
Grupo Coral
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398 04:58 ب.ظ
Thanks for some other informative blog. Where else may
just I get that kind of info written in such a perfect manner?
I've a venture that I am simply now working on, and I've been at the
look out for such info.
http://tinyurl.com/yyuadejq
جمعه 6 اردیبهشت 1398 05:56 ب.ظ
What's up, I log on to your blogs on a regular basis. Your humoristic style
is witty, keep up the good work!
Grupo Coral
پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398 08:07 ب.ظ
Remarkable! Its truly awesome article, I have got much clear idea on the
topic of from this paragraph.
Rozella
شنبه 31 فروردین 1398 08:05 ب.ظ
Hi, i think that i saw you visited my site so i came to “return the favor”.I'm trying
to find things to improve my site!I suppose its ok to use some of your ideas!!
Ella
سه شنبه 20 فروردین 1398 03:37 ق.ظ
What's up mates, its wonderful article concerning educationand completely explained, keep it up all the time.
http://tinyurl.com/
سه شنبه 20 فروردین 1398 01:39 ق.ظ
What's up everyone, it's my first go to see at this website,
and paragraph is actually fruitful in support of me, keep up
posting such posts.
tinyurl.com
شنبه 17 فروردین 1398 05:47 ق.ظ
When I originally commented I clicked the "Notify me when new comments are added" checkbox and now each
time a comment is added I get four e-mails with the same comment.
Is there any way you can remove me from that service? Thanks!
http://tinyurl.com/yyd3govp
جمعه 16 فروردین 1398 10:07 ب.ظ
It's appropriate time to make some plans for the future and it's time to be happy.
I've read this post and if I could I wish to suggest you some interesting things
or suggestions. Maybe you can write next articles referring
to this article. I desire to read even more things about it!
Otis
جمعه 16 فروردین 1398 07:06 ق.ظ
Hey there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I truly enjoy reading your blog posts.
Can you recommend any other blogs/websites/forums that deal with the same
subjects? Thank you!
tinyurl.com
جمعه 16 فروردین 1398 06:33 ق.ظ
wonderful issues altogether, you simply received a new reader.
What might you suggest in regards to your post that you just made some days in the past?
Any positive?
Rodrigo Branco
پنجشنبه 15 فروردین 1398 12:35 ق.ظ
Heya! I'm at work browsing your blog from my new iphone 3gs!
Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts!

Carry on the superb work!
Leonardo Martins de Almeida
سه شنبه 13 فروردین 1398 07:44 ق.ظ
I am regular visitor, how are you everybody? This post posted at this site is actually pleasant.
Harvey
شنبه 10 فروردین 1398 08:07 ق.ظ
Hello to every , since I am actually keen of reading this web
site's post to be updated on a regular basis.
It carries fastidious material.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30


Admin Logo
themebox Logo