تبلیغات
به روز نامه الكترونیكی درد نیوز اولین سایت حقوق بشر و محیط زیسنت ایران خوش آمدید تاسیس 1379 درد نیوز - + A - یکشنبه 15 بهمن 1391 - 13:35:00 چاپ امتیاز به مطلب 79 نفر حضرت «آدم» و «حوا» پس از هبوط، در کجای زمین ساکن شدند؟

دنیای وارونه-عجب رسمیه رسم زمونه

+ A - یکشنبه 15 بهمن 1391 - 13:35:00 چاپ امتیاز به مطلب 79 نفر حضرت «آدم» و «حوا» پس از هبوط، در کجای زمین ساکن شدند؟

تاریخ:شنبه 4 اردیبهشت 1395-01:14 ق.ظ

علامه طباطبایی در کتاب ارزشمند «المیزان»، هدف از خلفت حضرت آدم را «زندگی او بر روی زمین» تفسیر کرده است. در ادامه علت هبوط حضرت آدم و حوا و همچنین مکان زندگی آن ها برروی زمین را بخوانید.

آنچه از آیات قرآن در سوره های بقره، اعراف و طه در بیان داستان خلقت حضرت آدم (ع) برمی آید این است که: آدم (ع) در اصل و در آغاز برای این خلق شده بود که در زمین زندگی کند و نیز در زمین بمیرد، منتهی راه زمینی شدن آدم (ع) همین بوده که نخست در بهشت منزل گیرد، و برتریش بر ملائکه، و لیاقتش برای خلافت اثبات شود، و سپس ملائکه مأمور به سجده برای او شوند، و آنگاه در بهشت منزلش دهند و از نزدیکی به آن درخت نهیش کنند و او (به تحریک ابلیس) از آن بخورد و در نتیجه عورتش ظاهر گردد و در آخر به زمین هبوط کنند.
از مجموع آیات و سیاق آنها برمی آید که: آخرین عامل و علتی که باعث زمینی شدن آن دو شد همان مسئله ظاهر شدن عیب آ ندو بود، و عیب نامبرده هم به قرینه این آیه (... بر آن شدند که از برگهای بهشت بر خود بپوشانند) همان عورت آن دو بوده، و معلوم است که این دو عضو مظهر همه تمایلات حیوانی است چون مستلزم غذا خوردن و نمو نیز هستند. ابلیس نیز جز این هدفی نداشته که به هر وسیله شده، عیب آن دو را ظاهر سازد.
پس معلوم می شود که علت بیرون شدن از بهشت و زمینی شدن حضرت آدم و حوا “علیهما السلام“ آن خطیئه نبود. بلکه آدم و حوا (ع) از آغاز برای زندگی زمینی آفریده شده بودند و ارتکاب آن خطیئه فقط سبب ظاهر گشتن عیب آنان گردید که به وسیله وسوسه شیطان لعین صورت گرفته است.[1]
لغت شناسان در اصل کلمه«آدم»اختلاف نظردارند. برخی آن را واژه عبری و گرفته شده از«اَدم و اَدمه»به معنی زمین یا خاک سطح زمین، و برخی آن را سریانی به معنای ساخته شده از خاک،دانسته اند.
راغب اصفهانی چهار وجه برای نام گذاری آدم ذکر نموده است:
1ـجسم او از خاک روی زمین است.
2ـ گندمگون.
3ـاز ترکیب و عناصر و نیروهای گوناگون آفریده شده است.
4ـبر اثر روح خدائی که در او دمیده شده نیکو گردیده است.
بیشتر مفسران وجه نامگذاری آدم را با استناد به احادیث آفریده شدن او از خاک روی زمین ذکر کرده و آن را عـَـلـَـم دانسته اند.[2]
با توجه به مقدمه گفته شده حال این سوال مطرح است که حضرت آدم و حوا که برای زندگی بر روی زمین خلق شده اند، پس از هبوط به زمین، در کجا ساکن شدند؟
بعضی از روایات اشاره دارد که پس از هبوط حضرت آدم و حوا از بهشت به زمین، هر دو در مکه فرود آمدند. حضرت آدم بر کوه صفا و حضرت حوا بر کوه مروه فرود آمدند؛ همان دو کوهی که حاجیان هفت بار بین آن ها می روند و باز می گردند.
مرحوم علامه طباطبایی در این باره می گوید: «کوه صفا را از آن جهت به این نام خوانده اند که صفی الله، یعنی برگزیده خدا (حضرت آدم) بر آن فرود آمد و کوه مروه را از آن رو به این نام نامیده اند که مراة، یعنی زن (همسر حضرت آدم) بر آن فرود آمد. [3]
پی نوشت ها:
[1].ترجمه المیزان، ج 1، ص 117 – 195.
[2].دائره المعارف قرآن کریم، واژه آدم، ج 1 ص 125- 124.
[3].المیزان، ج 1ص 39.




ژ"
نظرات() 
bit.ly
جمعه 7 تیر 1398 11:06 ق.ظ
I was able to find good information from your articles.
tinyurl.com
شنبه 18 خرداد 1398 08:09 ب.ظ
I am not sure where you are getting your information, but good
topic. I needs to spend some time learning more or understanding
more. Thanks for excellent info I was looking for this info for
my mission.
http://tinyurl.com
پنجشنبه 16 خرداد 1398 06:18 ب.ظ
Excellent website you have here but I was curious about if you
knew of any user discussion forums that cover the same topics
talked about here? I'd really like to be a part of community
where I can get feed-back from other experienced individuals that share the
same interest. If you have any recommendations, please let me know.
Thanks!
Antonia
چهارشنبه 8 خرداد 1398 07:23 ق.ظ
Great article.
Danny
شنبه 4 خرداد 1398 12:03 ب.ظ
Good day! I could have sworn I've been to this site before but after checking
through some of the post I realized it's new to me.
Anyhow, I'm definitely happy I found it and I'll be bookmarking and
checking back frequently!
tinyurl.com
جمعه 3 خرداد 1398 11:38 ب.ظ
Hi Dear, are you truly visiting this website on a regular basis, if so afterward you will definitely
take nice know-how.
Randall
جمعه 3 خرداد 1398 10:15 ب.ظ
Hi, Neat post. There's an issue together with
your website in web explorer, might check this? IE nonetheless is the market leader and a
big element of other people will pass over your magnificent writing due to this problem.
Andre
پنجشنبه 2 خرداد 1398 09:32 ق.ظ
Hmm it appears like your blog ate my first comment (it
was super long) so I guess I'll just sum it up what I had written and say, I'm thoroughly enjoying your blog.
I as well am an aspiring blog writer but I'm still new to everything.
Do you have any recommendations for inexperienced blog writers?
I'd certainly appreciate it.
Alton
چهارشنبه 1 خرداد 1398 11:48 ب.ظ
I am not positive the place you are getting your
info, but great topic. I needs to spend some time finding
out more or working out more. Thank you for magnificent
information I used to be on the lookout for this info for my mission.
Nora
چهارشنبه 1 خرداد 1398 05:38 ب.ظ
That is really fascinating, You are an excessively skilled blogger.
I have joined your feed and sit up for searching for extra of your excellent post.
Additionally, I've shared your site in my social networks
Rickey
پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398 01:53 ب.ظ
Hi there! I'm at work surfing around your blog from my new iphone 4!
Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts!

Keep up the superb work!
http://tinyurl.com/y2u3tl3p
چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398 08:04 ب.ظ
Ahaa, its fastidious discussion regarding this paragraph
at this place at this web site, I have read all that, so at this time me also commenting
here.
http://tinyurl.com
پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398 06:48 ب.ظ
I absolutely love your website.. Great colors & theme.
Did you develop this website yourself? Please reply back as I'm hoping to create my own personal site and want to know where you
got this from or exactly what the theme is called.
Thank you!
tinyurl.com
پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398 03:25 ق.ظ
Greetings I am so delighted I found your web site,
I really found you by mistake, while I was searching on Askjeeve for something else,
Anyhow I am here now and would just like to say kudos for a remarkable post and a all
round enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have
time to read it all at the moment but I have book-marked it and also added
in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read more, Please do keep up the
awesome work.
Cathy
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 08:12 ب.ظ
Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you, However I am going through troubles
with your RSS. I don't know the reason why I cannot join it.

Is there anyone else having similar RSS issues?
Anybody who knows the answer can you kindly respond?
Thanx!!
tinyurl.com
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 03:25 ق.ظ
Wow! In the end I got a web site from where I be able to in fact take helpful data concerning my study and knowledge.
tinyurl.com
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 03:16 ق.ظ
First off I want to say superb blog! I had a quick question in which I'd like to ask if you do not mind.
I was interested to know how you center yourself and clear your mind before writing.
I've had a difficult time clearing my thoughts in getting my thoughts out.
I truly do enjoy writing but it just seems like the first 10
to 15 minutes are generally lost simply just trying to figure out how to begin. Any suggestions or hints?

Thanks!
tinyurl.com
شنبه 14 اردیبهشت 1398 11:59 ب.ظ
Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to
say that I've truly enjoyed browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your rss feed
and I hope you write again very soon!
tinyurl.com
جمعه 13 اردیبهشت 1398 08:20 ب.ظ
Thanks , I have recently been searching for information approximately this subject for ages and yours is the greatest I have found out so far.
However, what about the bottom line? Are you sure in regards to the supply?
tinyurl.com
جمعه 13 اردیبهشت 1398 03:52 ب.ظ
My brother recommended I might like this website. He was entirely right.

This post actually made my day. You cann't imagine just how much time I had
spent for this info! Thanks!
tinyurl.com
جمعه 13 اردیبهشت 1398 02:34 ب.ظ
Thanks , I've just been searching for info approximately this topic for a long
time and yours is the greatest I've discovered till
now. However, what in regards to the conclusion? Are you positive concerning
the source?
http://tinyurl.com/
پنجشنبه 12 اردیبهشت 1398 04:09 ب.ظ
Excellent beat ! I wish to apprentice while you amend your website,
how can i subscribe for a blog site? The account aided me a acceptable deal.
I had been a little bit acquainted of this your broadcast offered bright clear concept
Carlos Magno Nunes Barcelos
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 01:37 ب.ظ
First of all I want to say wonderful blog! I had a quick question which
I'd like to ask if you do not mind. I was interested to know how you center yourself and clear your thoughts prior to writing.

I have had difficulty clearing my mind in getting my
ideas out. I truly do take pleasure in writing however
it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally lost just trying
to figure out how to begin. Any ideas or tips?

Appreciate it!
Carlos Magno Nunes Barcelos
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 04:49 ق.ظ
Hello There. I found your weblog using msn. This is an extremely neatly written article.
I'll make sure to bookmark it and return to learn extra of your helpful info.
Thank you for the post. I will definitely comeback.
tinyurl.com
چهارشنبه 11 اردیبهشت 1398 01:53 ق.ظ
Hello would you mind letting me know which hosting company
you're working with? I've loaded your blog in 3 completely different web browsers
and I must say this blog loads a lot faster then most.
Can you recommend a good internet hosting provider at a honest price?
Many thanks, I appreciate it!
Carlos Magno Nunes Barcelos
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 11:12 ب.ظ
Hello there! This blog post couldn't be written any better!
Going through this article reminds me of my previous roommate!
He constantly kept talking about this. I'll forward this information to him.
Pretty sure he'll have a good read. I appreciate you for sharing!
Hildegarde
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 01:31 ب.ظ
Hello, its nice paragraph about media print, we all be aware of media is a wonderful source of information.
Sang
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 12:49 ب.ظ
Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
I mean, what you say is fundamental and all. But think of
if you added some great photos or video clips to give your
posts more, "pop"! Your content is excellent but with images and clips,
this website could definitely be one of the best in its niche.
Superb blog!
hamilton dias de souza
سه شنبه 10 اردیبهشت 1398 08:52 ق.ظ
Wow, incredible weblog format! How lengthy have you ever been blogging for?
you made running a blog look easy. The entire look of your website is wonderful,
as neatly as the content!
Leandro Martins de Almeida
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 03:16 ق.ظ
Hi there! This article could not be written much better!

Reading through this post reminds me of my previous roommate!
He constantly kept preaching about this. I'll send this post to him.
Fairly certain he'll have a very good read. I appreciate you for sharing!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30


Admin Logo
themebox Logo