تبلیغات
به روز نامه الكترونیكی درد نیوز اولین سایت حقوق بشر و محیط زیسنت ایران خوش آمدید تاسیس 1379 درد نیوز - در نگاه مشایی و احمدی‌نژاد ظهور چه معنایی دارد؟

دنیای وارونه-عجب رسمیه رسم زمونه

در نگاه مشایی و احمدی‌نژاد ظهور چه معنایی دارد؟

تاریخ:پنجشنبه 6 دی 1397-04:38 ب.ظ

در افکار حلقه انحرافی، ظهور چیست و چگونه رخ می‌دهد؟ انسان کامل چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه ظهور را محقق خواهد کرد؟ رابطه بهار و ظهور چیست و چگونه جهان برای ظهور آماده می‌شود؟


همواره یکی از مهمترین مدعاهای حلقه انحرافی شکل گرفته در دولت‌های دهم این بوده که انحراف یک برچسب است که مخالفین سیاسی آقای احمدی‌نژاد برای از میدان به در کردن وی و متفرق کردن هوادارانش ساخته‌اند و اساساً انحرافی در افکار و عقاید این حلقه وجود نداشته و این حلقه بهترین منادیان و معتقدان اسلام ناب، مکتب امام خمینی (ره) و گفتمان اتقلاب اسلامی بوده و هستند.

به تازگی کتابی به نام «روایت انحراف» توسط پژوهشگران «اندیشکده ولاء» و درباره عقاید و افکار حلقه موسوم به «حلقه انحرافی» تألیف شده است. در این کتاب که به زودی به زیور طبع آراسته و روانه بازار نشر خواهد شد، تلاش گردیده تا فراتر از تحلیل‌های سیاسی راجع به حلقه آقای احمدی نژاد و دوستانش، به بررسی افکار و عقاید وی و این حلقه پرداخته شود. کنکاشی که می‌تواند نسبت عقاید و افکار این حلقه با مکتب «اسلام ناب» را که انقلاب اسلامی تعین یافته وجه نهضتی آن در عصر کنونی است را مشخص نماید. وب‌سایت «خبری-تحلیلی مشرق» به مرور گزیده‌ای از این کتاب را برای آشنایی بیشتر کاربران گرامی با جریان انحراف منتشر خواهد کرد.

آن‌چه پیش‌رو دارید بخش هشتم گزیده‌ای است که پیش از این هفت بخش از آن منتشر شده و آموزه‌های حلقه انحرافی درباره خدا و انسان و نسبت این آموزه‌ها با دین مبین اسلام و مکاتب غربی و الحادی بررسی گردید. در این بررسی‌ها مشخص شد که حلقه انحرافی، انسان را موجودی خداگونه دانسته و مأموریت او را تسخیر جهان می‌داند. در این بخش به بررسی جایگاه ظهور و مؤلفه‌های موعودگرایی خاصِ حلقه انحرافی خواهیم پرداخت.

ظهور انسان کامل

از مهمترین محورهای سخنان و اظهارات حلقه انحرافی در طی سالیان گذشته، صحبت درباره «موعود» و «انسان کامل» است. بحث ظهور انسان کامل یکی از موضوعات کلیدی تأکید شده توسط حلقه انحرافی است که بارها در سخنان رئوس این حلقه مطرح شده است و در ادبیات آنان جایگاهی اساسی دارد. مهمترین نمود این تأکید در تکرار دعای «اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر وجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه» توسط آقای احمدینژاد در سخنرانی‌های مختلف در مجامع داخلی و خارجی است.

مهدویت و انتظار ظهور امام زمان (عج) یکی از اعتقادات اساسی مسلمانان و به خصوص شیعیان است که زنده نگه داشتن آن همواره باعث افزایش امید به آینده و نیز موتور محرک انقلاب اسلامی بوده است. از این منظر در بدو امر، صحبت از موضوع «انتظار» توسط آقای احمدینژاد، نقطه روشنی بود که مورد حمایت و علاقه دوستداران انقلاب اسلامی قرار داشت، ولی با گذشت زمان و تغییر ادبیات این جریان از صحبت از امام زمان (عج) به عبارات جایگزین دیگری همچون «انسان کامل» و «بهار»، نقاط ابهام بزرگی در این موضوع خودنمایی کرد که سؤالات زیادی را به وجود آورد. سؤالاتی از قبیل اینکه در نگاه حلقه انحرافی چه نسبتی بین انسان کامل و امام عصر (عج) وجود دارد؟ ظهور چیست و چگونه رخ میدهد؟ رابطه بهار و ظهور چیست؟ و سؤالات متعدد دیگری.

مؤلفههای موعودگرایی بهاری

شیعه «امامت» را یکی از اصول مهم عقاید اسلامی دانسته و معتقد است که امامت یک مقام شامخ و موهبت خاص الهی است که خداوند بر بندگان خاص خود عطا فرموده است. در چهارچوب اعتقادی شیعه، امام، انسانِ کاملی است که کمالات انسانی در او به فعلیت رسیده، منزه از هر گونه نقص و سهو و خطا بوده، عالم به جمیع احکام دین و اسرار قرآن مجید و بیانگر حقیقت کتاب خدا و سنت رسول الله ﷺاست. امامان معصومین (علیهم‌السلام)، جانشینان پیامبر اکرم ﷺ بوده و بعد از شهادت یازدهمین امام، امام حسن عسکری (علیه‌السلام)، یگانه فرزند برومند ایشان بنا به حکمت الهی، از دیدگان غایب گشته و با اراده پروردگار متعال در وقت معلوم، ظهور کرده و توحید و عدالت را در جهان برقرار خواهد نمود.

شیعیان در دوران انتظار، مأمور به رجوع به فقها[۱] و اقامه عدل و داد و زمینهسازی برای ظهور امام عصر (عج) هستند. لذا همواره شیعه نسبت به امام زمان (عج) به عنوان امام حیّ و موعود غایب، احساس و نگاهی متفاوت داشته و کوشیده است خود را در مسیر ظهور قرار دهد. در چنین زمینهای، انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسیده و نظام جمهوری اسلامی ایران حول «ولایت فقیه» و خواست مردم مسلمان ایران شکل گرفت.

در سال ۱۳۸۴ محمود احمدینژاد با بر سر دست گرفتن ارزشهای انقلابی همچون «عدالت» -که پیش از آن با مدیریت رهبر معظم انقلاب و تلاشهای بدنه جبهه انقلاب، گفتمانسازی شده بود- و با ایثارگریها و فداکاریهای بدنه انقلاب، موفق به جلب توجه توده مردم شده و به ریاست جمهوری رسید. ابتدائاً به نظر میرسید که احمدینژاد که با تابلو اصولگرایی و از دل جریان انقلابی سر برآورده بود، در پی تحقق آرمانهای انقلابی بوده و از سر دغدغه و آرمانگرایی به مطرحنمودن نام امام عصر (عج) در مجامع عمومی میپردازد؛ اما به مرور زمان مشخص گردید که تفاوتهای ظریف و دقیقی در نگاه او و حلقه یارانش به موضوع امام موعود (عج) و مهدویت با اندیشه ناب شیعی وجود دارد.

اسفندیار رحیممشایی نیز سخنان و مواضع خاصی در رابطه با موعودگرایی (و فراتر از آن در قبال توحید و انسان) دارد. دیدگاههای خاص او در سخنان و مواضع شخص محمود احمدینژاد نیز قابل مشاهده است؛ بنابراین تأمل در سخنان مشایی و احمدینژاد میتواند به درک بهتر نگاه حلقه انحرافی در موضوع «موعودگرایی» و تفاوتهای آن با اندیشه مهدویت در تفکر ناب شیعی کمک نماید. تشیع با تکیه بر منابع قرآن و حدیث، معتقد به منجی حی از نسل حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حضرت علی (علیه‌السلام) و فرزند امام حسن عسکری (علیه‌السلام) است.

شیعه بنابر اقوال معصومین (علیهم‌السلام) معتقد است که امام دوازدهم، مهدیموعود (عج) است که در سال ۳۲۹ هجری قمری بعد از یک دوره زمانی که شیعیان از طریق نواب خاص، قادر به ارتباط با حضرت بودند و دوران «غیبت صغری» نام داشت، بنابر حکمت و امر الهی از دیدگان انسانها غایب گردیده و تنها با امر الهی در زمانی مشخص که فقط خداوند عزوجل نسبت به آن علم دارد، ظهور خواهند کرد. در توصیف امر ظهور، نشانههای آن، حوادث و وقایع بعد از ظهور، شیعه متکی به احادیث ائمه معصومین (علیهم‌السلام) است.

بحثهای آسمانی، بحثهای زمینی

مطالعه سخنان اسفندیار رحیممشایی نشان میدهد که وی با تخفیف بحثهای آسمانی و نیز احادیث و روایات با کمک بحثهای به زعم خودش زمینی و ذوقیاتی تحت عنوان عقل به مقوله ظهور و موعودگرایی ورود پیدا میکند. مشایی قائل به دو گونه بحث و مقوله در عالم است؛ «آسمانی» و «زمینی». وی با این دوگانهانگاری و تفکیک، اهمیت بالایی به تعیینکنندگی مقولات زمینی در فهم مسائل میدهد و معتقد است علوم مادی به انسان، امکان درک بیشتری نسبت به تحولات میدهد تا «بحثهای آسمانی»! وی در اینباره میگوید:

«در نظر داشته باشید که این بحثهای معنوی، اخلاقی، عرفانی و قرآنی بحثهای آسمانی است. این بحث‌ها، منطقی، فلسفی و کلامی هستند. این مباحث براساس آیات و روایات مطرح میشوند؛ اما نه تنها فارغ از بحث عقلی نیستند؛ بلکه به شدت عقلی و خردورزانهاند و صد در صد بر مبنای مسائل عقول و با پشتیبانی خرد و عقل انجام میشوند. با وجود این، در زمین بحث به گونهای دیگر است [و با مباحث آسمانی تفاوت دارد.] فیزیک و شیمی فهم اتفاقات را آسان میکند. درک تحولات به فهم فیزیکی و شیمیایی نیاز دارد. در زمین بسیاری از مقولات علمی هستند که بروز و ظهور این معنا را نشان میدهد؛ و [با کمک آن مقولات] میتوان آن را فهمید.»

مشایی معتقد است که ممکن است مبانی، مفاهیم و منطق الهی و توحیدی از نظر فهم مظاهر و مصادیق بروز و ظهور آن، در زمین منشاء اثر و تعیین کننده نباشد:

«ممکن است مبانی و مفاهیم آسمانی و منطق الهی و توحیدی که یک از هزاران آن عرض شد، در زمین منشاء اثر، جدی و تعیین کننده نباشد -البته از نظر فهم مظاهر و مصادیق بروز و ظهور آن- اما آنهایی که معادله زمین، رابطه انسان و زمین و کارکردهای متقابل آنها را میشناسند، به فهم جدی و قابل لمسی از جهانی شدن در زمین دست مییابند.»

از نظر مشایی فقط آنهایی که معادله زمین، رابطه انسان و زمین و کارکردهای متقابل آنها را میشناسند میتوانند به فهم دقیقی از جهانی شدن دست پیدا کنند. بدیهی است وقتی از نظر مشایی، مبانی و مفاهیم آسمانی و منطق الهی و توحیدی در زمین، منشاء اثر، جدی و تعیین کننده نیست، لازم نیست احادیث و کتب حدیثی، مختصات ظهور را تعیین کنند، بلکه برخی ذوقیات تحت عنوان عقل، خواهند توانست مختصات ظهور را ترسیم کنند:

«عصر ظهور از نشانههای ظهور است. بسیاری از نشانههای ظهور که گفته شده قطعی نیست؛ اما اینکه جامعه جهانی باید باشد تا مدیر جهانی بیاید این بحث دیگر، حدیث نمیخواهد، این را عقل میگوید؛ به عنوان مثل این میکروفون سخنان گوینده را به جریان الکتریکی تبدیل میکند و به همین وسیله و از طریق ماهواره سخنان میتواند در تمام دنیا پخش شود و همه آن را بشنوند.»

وی با تخطئه کتب حدیثی و کار محدثان، مقصود آنان را صرفاً نوشتن کتاب دانسته و آنان را به غافل کردن و پرهیز دادن مردم از سؤال درباره ظهور متهم میکند:

«چرا درباره امام زمان (عج) در اینترنت بحثهای درستی مطرح نیست؟ پاسخ این است؛ برای اینکه سازوکار ظهور را نمیشناسیم. ما همواره کتابهای حدیث را جمع کرده و بر آن حاشیه نوشتهایم. این نویسنده بر کتاب نویسنده دیگر حاشیه نوشته و آن نویسنده بر کتاب شخصی دیگر. در واقع ترتیبها را تغییر دادند و کتاب جدید نوشتند. مقصود نوشتن کتاب بود و کسی نباید سؤال کند که امام چگونه می‌آید، سازوکارش چیست؟ چه زمانی میآید؟ شرایط ظهور چیست؟ اگر ظهور شرایط ندارد، غیبت بیمعنا خواهد بود. غیبت به معنای این است که الان شرایط حضور ایشان فراهم نیست؛ مگر غیبت غیر از این است؟»

اسفندیار رحیممشایی در موارد متعددی به صراحت دین اسلام را ناتوان در زمینهسازی برای ظهور دانسته و با تأکید بر این که امروز قرائتهای مختلف از شریعتهای مختلف وجود دارد، خواستار عبور از نگاه شیعی شده و تکیه بر «مقولات مشترک بین انسانها» تحت عنوان «اشتراکات انسانی» را به جای آن تجویز میکند! در واقع وی به صراحت به جای تکیه بر اسلام یا شیعه، تکیه بر «باطن ادیان» را تنها راه ممکن برای تحقق ظهور معرفی میکند:

 «شریعتی که ما را به او میرساند، “مشترک انسانها” در جهان هست، وگرنه اگر یک شریعت ما را برساند، بقیه شرایع نرساند، خب معنایش این است که هیچ وقت کار او درست نمیشود [ظهور محقق نمیشود]، همین میشود که ما معتقدیم شیعه هستیم. پس معتقدیم که جهان اول باید مسلمان شوند بعد شیعه بشوند، بعد دوازده امامی بشوند بعد تازه بحث امام مطرح بشود، خب کی میشود؟ این راه نیست. این حرف درست نیست، کدام شریعت هست که امروز از آن یک قرائت موجود است، یک بحث دیگری باید شروع کنیم. هر شریعتی باشد، ما یک باطنی برای ادیان داریم باطنش چیست؟ همان هست که قرآن میفرماید، ان الدین عندالله الاسلام.»

با توجه به سخنان مشایی میتوان گفت که وی معتقد به اصالت «علم مدرن» و تقدس علوم پوزیتویستی، برتری عقل، ناتوان دانستن دین و منابع دینی مانند حدیث در موضوع مهدویت و عبور از دین اسلام و تشیع و رسیدن به یک دین موهوم تحت عنوان «اشتراکات انسانی» و «باطن ادیان» برای فهم منجی آخرالزمانی و امر ظهور است.

ادامه دارد…


[۱]. حضرت امام عصر (عج): أمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهُ فَارْجِعُوا فی‌ها إلی رُواهِ حَدیثِنا (أحادیثِنا)، فَإنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ وَ أنَا حُجَّهُ اللهِ عَلَیْکُمْ؛ بحارالانوار، مرحوم علامه مجلسی، تهران: دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۹۴، جلد ۲، صفحه ۹۰.





ژ"
نظرات() 
Jack
جمعه 3 خرداد 1398 12:34 ق.ظ
Hello there, I discovered your web site via Google even as looking for a comparable subject, your site got here up, it seems to be great.
I have bookmarked it in my google bookmarks.
Hi there, just turned into aware of your weblog through Google, and located that it is truly
informative. I'm gonna be careful for brussels.
I will be grateful when you continue this in future.
Numerous folks might be benefited out of your writing. Cheers!
Soila
پنجشنبه 2 خرداد 1398 06:46 ق.ظ
Great weblog right here! Additionally your web site a lot up fast!
What web host are you the usage of? Can I
get your affiliate link on your host? I wish my site loaded up as fast as yours lol
Carmel
سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 04:15 ب.ظ
Hi, i think that i saw you visited my weblog so i
came to “return the favor”.I'm attempting to
find things to improve my site!I suppose its ok
to use some of your ideas!!
Micheal
دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 01:48 ب.ظ
You actually make it seem really easy with your presentation however I in finding this matter to be actually
one thing that I believe I would never understand. It seems too complicated and very broad for me.
I am having a look ahead on your next put up,
I'll try to get the grasp of it!
Sherryl
دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 02:49 ق.ظ
Greetings, I do believe your site could possibly be having browser compatibility
issues. Whenever I take a look at your site in Safari,
it looks fine however, when opening in IE, it has some overlapping issues.
I simply wanted to provide you with a quick heads up! Aside from
that, wonderful blog!
tinyurl.com
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398 05:02 ب.ظ
Hello mates, its wonderful paragraph on the topic of educationand completely
defined, keep it up all the time.
Nelson
جمعه 27 اردیبهشت 1398 07:54 ب.ظ
My programmer is trying to persuade me to move
to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses.
But he's tryiong none the less. I've been using WordPress on various websites for about a year and am worried about switching to another platform.
I have heard good things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it?
Any help would be really appreciated!
http://tinyurl.com/y3dgclgg
پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398 11:55 ب.ظ
Hi there! I could have sworn I've been to this site before but after looking at a few of the posts I realized it's new
to me. Anyways, I'm definitely delighted I discovered
it and I'll be bookmarking it and checking back regularly!
g
جمعه 20 اردیبهشت 1398 10:35 ب.ظ
Great article! We are linking to this particularly great article on our website.

Keep up the great writing.
Tracy
پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398 07:27 ق.ظ
Does your site have a contact page? I'm having problems locating
it but, I'd like to send you an email. I've got some ideas
for your blog you might be interested in hearing.

Either way, great site and I look forward to seeing it improve over time.
Kitty
پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398 05:02 ق.ظ
Hi, i think that i saw you visited my site so i came to return the prefer?.I'm trying to to find things to enhance my site!I assume
its adequate to use some of your concepts!!
http://tinyurl.com/y2t9s229 http://tinyurl.com/yytnmdbe http://tinyurl.com/y6d6h6tk http://tinyurl.com/y3pxn23p http://tinyurl.com/yyt9hz8v http://tinyurl.com/y4ujuktd http://tinyurl.com/y3gx3szt http://tinyurl.com/y6gc5sfv Americo Amadeu Filho
چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 06:58 ب.ظ
Thank you, I've just been looking for info about this topic
for a long time and yours is the greatest I have came upon till
now. But, what in regards to the conclusion? Are you certain about the supply?
tinyurl.com
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 11:11 ق.ظ
It's really a great and useful piece of information. I'm satisfied that you just shared
this useful information with us. Please keep us
informed like this. Thank you for sharing.
Mario Celso Lopes
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398 07:36 ق.ظ
Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your site is magnificent, as well as the content!
Arleen
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 01:10 ب.ظ
Saved as a favorite, I like your web site!
tinyurl.com
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398 02:34 ق.ظ
This article offers clear idea designed for the new visitors of blogging, that genuinely how to do blogging and
site-building.
tinyurl.com
شنبه 14 اردیبهشت 1398 02:34 ق.ظ
My partner and I stumbled over here by a different web page and thought I should
check things out. I like what I see so i am just following you.
Look forward to looking into your web page repeatedly.
gamefly
جمعه 13 اردیبهشت 1398 10:22 ب.ظ
We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community.

Your website provided us with valuable information to work on. You've done an impressive job and
our entire community shall be grateful to you.
Merissa
جمعه 13 اردیبهشت 1398 01:08 ب.ظ
An impressive share! I've just forwarded this onto a colleague who has
been doing a little homework on this. And he
actually ordered me breakfast because I stumbled upon it for him...
lol. So let me reword this.... Thank YOU for the meal!!

But yeah, thanx for spending some time to talk about this issue here on your internet site.
http://tinyurl.com/yytnmdbe
جمعه 13 اردیبهشت 1398 08:10 ق.ظ
I'm curious to find out what blog system you have been using?

I'm experiencing some small security problems with my latest site and I would like to find something more risk-free.
Do you have any recommendations?
Bichara Previc
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 07:27 ب.ظ
For most recent information you have to pay a
visit internet and on the web I found this web page as a most excellent website for
hottest updates.
tinyurl.com
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398 07:30 ق.ظ
Link exchange is nothing else except it is simply placing the other person's
blog link on your page at proper place and other person will also do same in support
of you.
Alison
جمعه 6 اردیبهشت 1398 07:03 ب.ظ
I think that what you said made a lot of sense.

However, what about this? suppose you added a little information? I
ain't saying your content is not solid., however what if you added a headline that makes people desire more?
I mean درد نیوز - در نگاه مشایی و احمدی‌نژاد ظهور چه معنایی دارد؟ is kinda plain.
You could glance at Yahoo's front page and watch how they create post titles to get viewers to click.

You might try adding a video or a related picture or two to grab
people interested about what you've written. In my opinion, it
might make your website a little livelier.
http://receptizasvakog.com/tag/lisnato-testo/
جمعه 6 اردیبهشت 1398 08:07 ق.ظ
シャネル財布コピー
Leandro Martins de Almeida
پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398 03:52 ق.ظ
It's going to be end of mine day, however before finish I am reading this
great paragraph to improve my knowledge.
http://www.vrnfolk.ru/node/529
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 09:48 ب.ظ
最高級ロレックスコピー激安販売、ロレックススーパーコピー時計優良店
tinyurl.com
چهارشنبه 4 اردیبهشت 1398 12:54 ب.ظ
Aw, this was a really nice post. Taking a few minutes and actual effort
to produce a top notch article… but what
can I say… I procrastinate a lot and don't seem to get nearly anything done.
tinyurl.com
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 09:18 ب.ظ
First off I would like to say excellent blog! I had a quick question which
I'd like to ask if you do not mind. I was interested to know how you
center yourself and clear your mind before writing. I've had trouble clearing my mind in getting my ideas out there.
I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally lost just trying to figure
out how to begin. Any ideas or hints? Thanks!
https://www.willpowerinstitute.com
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 08:46 ق.ظ
はいろいろなブランド コピー 激安の人気アイテムを取扱うファッション通販サイトです。ブランド
https://led-displays.ru/string
سه شنبه 3 اردیبهشت 1398 08:45 ق.ظ
ブランドコピー時計,スーパーコピー,ロレックススーパーコピー,ウブロ スーパーコピー,ブランド時計 コピー,ブランド
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30


Admin Logo
themebox Logo